VI.
STRATEGIJE, MEHANIZMI I PRIORITETI U RJEŠAVANJU PREDMETA PRED
DOMOM
Dom je
tokom godina razmatrao različite strategije i postupke za
djelotvorno rješavanje ogromnog broja predmeta, te je razvio
nekoliko "modela" odluka za korištenje u određenim tipovima
predmeta. Nedovoljni resursi, posebno u smislu osoblja, znače
da se ove strategije, postupci i mehanizmi rješavanja tolikog
broja predmeta mogu samo djelimično primijeniti. Tek su u
2003. godini Domu dati dodatni resursi da se omogući
rješavanje ovih predmeta. Međutim, u pitanju je vrijeme, jer
mandat Doma ističe krajem 2003. godine, a organizacija,
koordinacija i pravni i administrativni rad uključen u konačnu
obradu mnogih hiljada predmeta je znatan. Štaviše, na
strateški pristup Doma utjecali su i drugi važni faktori koji
se odnose na svrhu i zakonski mandat Doma i njegovu ulogu u
doprinosu vladavini zakona u Bosni i Hercegovini.
Prema članu VIII(2)(e) Aneksa 6 Dejtonskog mirovnog sporazuma,
"Dom će nastojati prihvatiti i dati posebnu prednost navodima
o posebno teškim ili sistematskim kršenjima kao i onima koja
se temelje na navodnoj diskriminaciji po zabranjenim osnovama".
Nastojeći zadovoljiti ovaj princip sadržan u njegovom
osnivačkom instrumentu, Dom je usvojio sljedeće neformalne
smjernice u pristupanju velikom broju predmeta:
- Prioritet se daje navodima o sistematskim kršenjima Ijudskih
prava;
- prioritet se daje navodima o posebno teškim kršenjima
Ijudskih prava kao što su kršenja prava na život, nezakonit
pritvor, nestanci osoba, ozbiljne povrede principa pravičnog
suđenja;
- prioritet se daje navodima o diskriminaciji;
- štaviše, iako to nije izričito pomenuto u članu VIII(2)(e),
Dom daje prioritet prijavama u kojima se
(a) pokreće neko novo pravno pitanje od posebnog značaja za
Bosnu i Hercegovinu, tako da odluka Doma može poslužiti kao
pravni presedan ili kao smjernica za donošenje domaćih odluka,
kako pred organima uprave tako i pred sudovima; ili
(b) su od posebne važnosti za unapređenje vladavine zakona u
Bosni i Hercegovini.
A. SISTEMATSKE POVREDE LJUDSKIH PRAVA
Što se tiče mandata da se daje prioritet navodima o
sistematskim povredama Ijudskih prava, Dom je zapazio da
većina predmeta kojima se on bavi predstavlja pojedinačne
primjere sistematskih (bar u smislu široke rasprostranjenosti)
povreda Ijudskih prava. Takvi su primjeri opstrukcija procesa
povratka izbjeglica što za rezultat ima povrede prava na
poštivanje doma i imovine osoba, neisplaćivanje stare devizne
štednje, diskriminaciju pri zapošljavanju, propust da se
sprovede istraga o nestancima osoba u toku rata, sistematske
propuste sudova da u razumnom roku odluče o predmetima koje su
pokrenuli pripadnici manjina. Oko dvije trećine prijava
registrovanih pred Domom podneseno je u ovakvim tipovima
predmeta. U pogledu ovih sistematskih kršenja Ijudskih prava,
Dom vidi svoju ulogu u tome da odluči u "vodećim predmetima",
odnosno pravnim presedanima, čime se obezbjeđuju principi koje
treba da primijene oni koji donose odluke, bilo da su domaće
ili međunarodne provenijencije, kako bi se riješili preostali
takvi predmeti u kojima postoji isti činjenični obrazac.
B. KATEGORIJE PREDMETA KOJI ZNATNO DOPRINOSE RJEŠAVANJU
VELIKOG BROJA PREDMETA PRED DOMOM
(i) Prijave koje se uklapaju u model odluka o
prihvatljivosti i brisanju
Dom je razvio modele odluka za standardne odluke o
neprihvatljivosti i brisanju, koje znatno ubrzavaju proces
sačinjavanja nacrta u standardnim situacijama. Ove model-odluke
se odnose npr. na slučajeve koji su van nadležnosti Doma
ratione temporis, gdje podnosilac prijave nije iscrpio domaće
pravne lijekove, gdje podnosilac prijave traži da Dom djeluje
kao žalbena instanca iznad domaćeg sudskog sistema, ili na
predmete u kojima se podnosilac prijave žali na deložaciju iz
stana koji mora napustiti da bi se dozvolio povratak
prijeratnog stanara.
(ii) Pravo na poštivanje nečijeg doma i pravo na imovinu u
kontekstu vraćanja u posjed prijeratnih stanova i kuća
Do kraja 2002. godine Domu je podnijeto više od 3.000 prijava
koje su se odnosile na prava podnosilaca prijava na poštivanje
njihovog doma i njihovog prava na imovinu u kontekstu vraćanja
u posjed prijeratnih stanova i kuća, često praćenih pritužbama
na nerazumnu dužinu postupka i navodima o diskriminaciji.
Tokom 2002. godine, strategija Doma da djelotvornije rješava
ogroman broj predmeta imala je tri pravca: grupisanje predmeta
po općini u kojoj se nalazi prijeratna imovina; razmjena
informacija o vraćanju u posjed sa Komisijom za imovinske
zahtjeve raseljenih lica i izbjeglica (CRPC) kao dio
proaktivnog pristupa identifikaciji predmeta u kojima se
podnosilac prijave vratio u posjed svog prijeratnog
prebivališta; odluke o brisanju prema članu VIII(3) Sporazuma
o Ijudskim pravima u kojima se podnosilac prijave vratio u
posjed svog prijeratnog doma.
U pogledu posljednjeg pravca, Dom je tokom 2002. godine
promijenio svoj pristup predmetima u kojima se podnosilac
prijave vratio u posjed svog prijeratnog doma, ali traži od
Doma da donese odluku kojom se potvrđuje prošla povreda
njegovih ili njenih prava i kojom se naređuje tuženoj Strani
da plati odštetu. Prema članu VIII(3) Sporazuma o Ijudskim
pravima iz Aneksa 6, Dom može brisati neku prijavu sa svog
spiska predmeta kada "je stvar već riješena" i kada je u
skladu sa poštivanjem Ijudskih prava da se ne nastavi
razmatranje ove stvari. Prethodni pristup Doma, kako je
utvrđeno u predmetu S.P. (predmet broj CH/99/2336, odluka o
brisanju od 2. jula 2001) bio je da bi Dom u svakom predmetu
vraćanja u posjed uspostavljao ravnotežu između nekoliko
elemenata pri donošenju odluke o prihvatljivosti, meritumu i
mogućim pravnim lijekovima u predmetu vraćanja u posjed
prijeratnog doma ili bi radije odlučio da briše predmet. Ovi
elementi su uključivali teškoće sa kojima su se susretale
domaće vlasti u pravovremenoj primjeni važećih imovinskih
zakona, fazu u koju je postupak došao kada je Dom obaviješten
da se podnosilac prijave vratio u posjed i okolnosti vraćanja
u posjed podnosioca prijave, kao što je "vrijeme koje je
podnosilac prijave morao provesti čekajući na vraćanje u
posjed; druge izuzetne patnje koje je doživio podnosilac
prijave... i dokazana djelotvornost domaćih pravnih lijekova
na posebnom lokalitetu".
U oktobru 2002. godine Dom je odlučio da usvoji nešto
drugačiji pristup. U predmetu Vujičić (predmet broj
CH/99/2198, Vujičić protiv Federacije BiH, odluka o brisanju
od 10. oktobra 2002), podnosilac prijave se vratio u posjed
svog prijeratnog stana u Sarajevu nakon gotovo četiri godine
vođenja postupka pred domaćim vlastima. Tražio je da Dom
nastavi razmatrati predmet, da utvrdi povredu njegovih
Ijudskih prava i da mu dodijeli odštetu. U svojoj odluci da
briše prijavu, Dom se pozvao na svoju obavezu da daje poseban
prioritet navodima o posebno teškim ili sistematskim povredama
i diskriminaciji. Dom je dalje konstatovao da se trenutno pred
njim nalazi preko 10.000 prijava u kojima još nije donesena
odluka, te da se taj broj povećava iz mjeseca u mjesec, i da
ima stopu rasta. Dom je takođe zapazio znatan napredak u
procesu povratka i sprovođenju imovinskih zakona u Bosni i
Hercegovini od kada je usvojio odluku u predmetu S.P. Dom je
zapazio da, kada se podnosilac prijave vrati u posjed,
prestala je i navedena dugotrajna povreda njegovih Ijudskih
prava, a glavno pitanje iz njegove prijave je riješeno. U
svjetlu ovih razmatranja, Dom je odlučio da briše prijavu, bez
obzira na razumljiv zahtjev podnosioca prijave, na osnovu toga
da "više nije opravdano nastaviti razmatranje prijave" u
smislu člana VIII(3)(c) Sporazuma. Dom je na kraju utvrdio da
je ovaj rezultat "u skladu s ciljem poštivanja Ijudskih prava,
pošto se mora shvatiti da ovaj "cilj" ne obuhvata samo Ijudska
prava pojedinačnih podnosilaca prijave nego i širi mandat Doma
da pomogne Stranama da svim osobama pod njihovom jurisdikcijom
osiguraju najviši stepen međunarodno priznatih Ijudskih prava".
(iii) Prijave sa jasnim propustom da se iscrpe domaći
pravni Iijekovi
Dom neprekidno prima velikih broj predmeta u kojima podnosioci
prijave podnose prijavu Domu bez čekanja na konačnu odluku
domaćih vlasti u njihovom predmetu. Prema članu VIII(2)(a)
Sporazuma o Ijudskim pravima, podnosioci prijave treba da
iscrpe djelotvorne pravne lijekove prije nego se obrate Domu.
Dom je u svojoj praksi naglašavao potrebu da raspoloživi
pravni lijekovu budu djelotvorni, i razmatrao je u meritumu
mnoge prijave u kojima domaći pravni lijekovi nisu bili
formalno iscrpljeni, jer nisu postojali izgledi za
ispravljanje kršenja iz žalbenih navoda podnosilaca prijava.
Međutim, Dom prima veliki broj prijava u kojima podnosioci
prijava potpuno zanemaruju postojanje domaćeg sudskog sistema
nadležnog za rješavanje njihovih žalbi, ili se obraćaju Domu
više-manje u isto vrijeme kada pokreću postupke pred domaćim
vlastima. U većini ovih predmeta, nema prima facie razloga za
sumnju da domaći pravni lijek može biti djelotvoran. Zato se
ove prijave čine jasno neprihvatljivim.
Dom može povećati broj odluka donesenih identifikacijom ovih
predmeta i proglašavajući ih neprihvatljivim. Međutim, može se
dovesti u pitanje da li su resursi Doma dobro investirani u
donošenje brojnih odluka kojima se odbacuju jasno
neprihvatljive prijave. Može se dati argument da bi povećan
broj takvih odluka o neprihvatljivosti mogao u budućnosti
obeshrabriti podnošenje takvih prijava. Medutim:
(a) većinu podnosilaca prijava ne zastupaju advokati i zato ne
poznaju uslove prihvatljivosti; i
(b) podnošenje prijave Domu ne uključuje nikakve troškove, dok
su honorari advokata i sudski troškovi za mnoge osobe prepreka
za parničenje pred domaćim sudovima. Zato ih nije lako
stimulisati da ne podnose prijave Domu već domaćem sudskom
sistemu.
(iv) Predmeti koji uključuju izvršenje odluka CRPC-a
Dom je napravio model odluke o prihvatljivosti i meritumu za
predmete koji se odnose na propust domaćih organa vlasti da
izvrše odluke Komisije Aneksa 7 za imovinske zahtjeve
raseljenih lica i izbjeglica (CRPC). U toku 2002. godine
doneseno je oko 30 odluka u predmetima uz korištenje ovog
modela odluke. Nakon toga, Dom je prestao koristiti takve
modele odluka, iz razloga povezanih sa isključivim i obaveznim
uvođenjem uslova "hronološkog reda" u proces vraćanja u posjed
u novom zakonodavstvu o sprovođenju imovinskih zakona, koje je
nametnuo Visoki predstavnik u decembru 2001. godine. Kod
donošenja takvih odluka, - ukoliko su donesene ovim
pojednostavljenim postupkom - izvršenje odluka Doma u rokovima
datim od strane Doma dovodi do rizika da se dođe u raskorak sa
poštivanjem statutornog hronološkog reda. Ovo ilustruje
okolnost u kojoj se pristup broju predmeta pred Domom koji ima
za cilj brzo donošenje odluke u što je moguće većem broju
predmeta može pokazati kontraproduktivnim ako se posmatra u
širem kontekstu.
(v) Predmeti JNA stanova
Uobičajena tema prakse Doma bile su odluke koje se odnose na
pravo na poštivanje doma, pravo na imovinu, i pravo na pristup
sudu i pravičan i ekspeditivan postupak u kontekstu tzv. "predmeta
JNA stanova". Do kraja 2002. godine Domu je podneseno više od
1.000 takvih predmeta, a Dom je odlučio o meritumu u više od
125 takvih predmeta. Međutim, oklijevanje zakonodavnih,
upravnih i pravosudnih organa Federacije u sprovođenju odluka
Doma po ovom pitanju, znači da se samo dio ovih predmeta može
brisati na osnovu toga što je stvar već riješena, dok Dom
stalno iznova mora ulaziti u meritum prijava koje uključuju
JNA stanove. Izmjene u zakonodavstvu i/ili u upravnoj praksi
koje su neophodne da bi se izvršila odluka Doma iz decembra
2001. godine u predmetu Miholić i drugi (predmet br. CH/97/60
i drugi, odluka o prihvatljivosti i meritumu od
4. decembra 2001.), nisu provedene u toku cijele 2002. godine
(ni u prvom tromjesečju 2003.). Štaviše, čak i ako je
zakonodavstvo koje se odnosi na JNA stanove izmijenjeno radi
izvršenja odluka Doma, organi vlasti i dalje nastavljaju
opstruirati implementaciju izmijenjenih i dopunjenih zakona u
pojedinačnim predmetima (vidi, npr., odluku Doma u predmetu br.
CH/99/2028, Crnogorčević protiv Federacije BiH, odluka o
prihvatljivosti od 11. oktobra 2002.).
(vi) Pravo na imovinu u predmetima stare devizne štednje
Domu je podneseno oko 2.000 "predmeta stare devizne štednje".
Svi osim 30-tak ovih predmeta odnose se na deviznu štednju
položenu u bankama koje se sada nalaze u Federaciji, a
preostali na uloge u bankama Republike Srpske i Brčko
Distriktu BiH. U maju 2000. godine Dom je uručio odluku u prva
četiri ovakva predmeta. U cilju poštivanja naredbi Doma o
pravnim lijekovima, donesnim u ovoj odluci, vlada i
zakonodavna vlast Federacije su izmijenili i dopunili
relevantno zakonodavstvo. Medutim, odluka Ustavnog suda
Federacije i nedostatak odgovora na istu od strane vlade i
zakonodavne vlasti doveli su u pitanje korake koje su
preduzeli organi vlasti Federacije radi izvršenja odluke Doma
iz maja 2000. godine. U oktobru 2002. godine Dom je donio novu
odluku koja se odnosi na staru deviznu štednju u Federaciji, u
kojoj je utvrdio da:
"[P]osmatrano zajedno, odluka Ustavnog suda Federacije,
nedostatak odgovarajućih zakonskih postupaka i nastavljena
primjena Zakona o potraživanjima građana doveli su do stanja
pravne konfuzije u odnosu na staru deviznu štednju podnosilaca
prijava. Ne postoji opravdanje za trenutnu neizvjesnost, u
kojoj su potraživanja podnosilaca prijava na njihovu imovinu
zaboravljena i zanemarena. U međuvremenu, kako se proces
privatizacije kreće naprijed bez pojašnjenja zakona, moguće
posljedice insistiranja podnosilaca prijava na njihovoj
imovini postaju još ozbiljnije."
(Predmet br. CH/97/104 i drugi, Todorović i 6 drugih protiv
BiH i Federacije BiH, odluka o prihvatljivosti i meritumu od
10. oktobra 2002., tačka 148).
Kao posljedica, preostalih 2.000 "predmeta starih deviznih
računa" koji su u postupku pred Domom ostaju neriješeni. Dom
će u toku 2003. godine ponovo ispitati da li je zakonodavna
vlast Federacije utvrdila zakonski okvir kojim se uspostavlja
prihvatljiva ravnoteža između prava pojedinačnih podnosilaca
prijave (imalaca starih deviznih računa) i javnog interesa.
Izgledi za rješavanje preostalih predmeta stare devizne
štednje pomoću standardiziranog i skraćenog postupka se, u
ovom trenutku, ne naziru.
(vii) Predmeti diskriminacije pri zapošljavanju
U više od 500 prijava koje su u postupku pred Domom navodi se
diskriminatorni prestanak radnog odnosa, uglavnom po osnovu
nacionalne pripadnosti. lako je u većini ovih predmeta
prestanak ili prekid radnog odnosa povezan sa oružanim sukobom,
Dom je utvrdio da je nadležan ratione temporis u većini dosad
razmotrenih predmeta. Kao što je nekoliko odluka Doma iz 2002.
godine pokazalo, sadašnji zakonski okvir i praksa organa
vlasti, kako upravnih tako i pravosudnih, ne pružaju nijedan
djelotvoran pravni lijek ovim podnosiocima prijava. Naprotiv,
ovi predmeti pokazuju da je nakon završetka oružanog sukoba,
sistematično, povreda prava na pravičnu raspravu u razumnom
roku bila dodata na navodnu povredu prava da se ne bude
diskriminisan u pravu na rad (vidi predmet br. CH/98/948
Mitrović protiv Federacije BiH, odluka o prihvatljivosti i
meritumu od 9. juna 2002.; predmet br. CH/01/7351 Kraljević
protiv Federacije BiH, odluka o prihvatljivosti i meritumu od
12. aprila 2002.; i predmet br. CH/99/1714 Vanovac protiv
Federacije BiH, odluka o prihvatljivosti i meritumu od 8.
novembra 2002.).
Uslijed toga, Dom je takođe utvrdio da značajan broj zaostalih
predmeta koji spadaju u ovu kategoriju ne može biti razmatran
kroz bilo koji jedinstven, skraćen ili na drugi način ubrzan
postupak.
(viii) Predmeti Srebrenica
U novembru 2001. godine Dom je počeo primati prijave koje se
mogu klasificirati kao "predmeti Srebrenica". U toku 2002.
godine Domu je podneseno više od 1.500 ovakvih prijava.
Podnosioci prijava se žale na nestanak supružnika ili jednog
ili više srodnika nakon pada Srebrenice u julu 1995. godine,
propust vlade Republike Srpske da poduzme bilo kakve korake
koji bi doveli do otkrivanja sudbine ovih lica ili lokacija
njihovih posmrtnih ostataka, kažnjavanja krivaca i isplate
kompenzacije rođacima žrtava. Dom je u martu 2003. godine
donio odluku o prihvatljivosti i meritumu u vezi 49 ovih
predmeta.
C. USPOSTAVLJANJE RAVNOTEŽE IZMEÐU BROJA PREDMETA
U KOJIMA JE DONESENA ODLUKA I UČINKA ODLUKA
Rezultat Doma, brojčano izražen, znatno je povećan u toku
2002. godine: odlučeno je o 675 prijava, što je za 80% više u
odnosu na 377 prijava o kojima je odlučeno u 2001. godini. U
toku 2003. godine broj predmeta u kojima je donesena odluka će
biti još povećan usmjeravanjem znatnog dijela resursa Doma
(tj. radnih sati pravnika i prevodilaca) za donošenje odluka u
predmetima za brisanje, predmetima u kojima se mogu napraviti
odluke po modelima, te u predmetima koji su jasno
neprihvatljivi. Međutim, ako bi se slijedio takav
"kvantitativno-orjentiran" pristup, Dom je svjestan rizika da
bi uglavnom odlučivao o predmetima o kojima je u suštini već
odlučeno (jer je stvar zapravo već riješena, ili zato što je
Dom naveo zakon u vodećoj odluci koja se bavi istim pitanjem,
čime je u suštini odlučio i o drugim identičnim predmetima),
ili o predmetima koji ni izbliza ne otkrivaju povredu
Sporazuma o Ijudskim pravima.
Stoga, da bi se uspostavila ravnoteža između kvantiteta i
kvaliteta i učinka, Dom će i dalje usmjeravati većinu svojih
resursa u preostalom dijelu 2003. godine na donošenje odluka:
(a) u predmetima koji uključuju zahtjeve za privremene mjere,
koje, po svojoj prirodi, treba hitno rješavati; i
(b) u predmetima koji uključuju navode o posebno ozbiljnim
povredama Ijudskih prava i diskriminaciji, i predmetima koji
pokreću nova pravna pitanja, gdje odluka Doma može poslužiti
kao pravni presedan domaćim sudovima, te, konačno, u drugim
predmetima za koje se može očekivati da će imati poseban
uticaj na vladavinu zakona u Bosni i Hercegovini.
Opravdano se može reći da kompletna procedura (pismena
procedure koja uključuje strane, moguća usmena rasprava,
pravno istraživanje kako domaćeg tako i međunarodnog prava,
pravljenje nacrta memoranduma i odluka, rasprave sudaca) u
odlučivanju o prihvatljivosti i meritumu u jednom značajnom
predmetu u prosjeku uključuje istu količinu resursa (vrijeme
pravnika, prevodilaca i sudija) koja je potrebna da se odluči
o možda 40 ili 50 prijava koje bi mogle biti riješene odlukom
po modelu.
Ipak, uticaj Doma na poštivanje Ijudskih prava i vladavinu
zakona u Bosni i Hercegovini je osiguran prvenstveno ovim
"velikim" odlukama koje zahtijevaju veće angažovanje resursa,
a ne donošenjem šezdeset do sto odluka o neprihvatljivosti i
brisanju koje Dom donese svakog mjeseca.
Zato je neophodno da Dom uspostavi ravnotežu između dvije
sukobljene potrebe: s jedne strane da riješi važne i hitne
predmete za koje ima mandat da im da prioritet ili nove
predmete koji će postaviti presedane ili predmete koji su od
posebnog značaja za vladavinu zakona u Bosni i Hercegovini, i,
s druge strane, da odluči o što više "manjih", "standardnih"
neprihvatljivih i predmeta za brisanje, kako bi se ograničio
nekontrolisan porast broja neriješenih predmeta.
D. OGRANIČENJA POVEĆANJA
UČINKOVITOSTI
Vrijedno je spomenuti da je Dom razmatrao pravnu izvodljivost
radikalnijih mjera za povećanje učinkovitosti svojih
procedura, koje bi dotakle samu srž sudskog procesa pred
Domom, npr. uvođenje sistema sudije izvještača, ili malih
vijeća za standardne odluke o neprihvatljivosti i brisanju (po
mogućnosti sastavljenih samo od domaćih sudaca). Međutim, u
tom pogledu, odredbe Aneksa 6 postavljaju stroga ograničenja
na pravnu mogućnost validne izmjene postupka pred Domom. Osim
toga, i druge praktične poteškoće povezane sa ovim izmjenama
ostavljaju sumnju da li bi one zaista povećale sposobnost Doma
da riješi znatno više predmeta. |