I. UVOD
Dom za ljudska prava za Bosnu i Hercegovinu,
uspostavljen u martu 1996. godine, upravo navršava sedmu
godinu svog rada. Desilo se mnogo promjena od donošenja prve
odluke Doma o meritumu u predmetu br. CH/96/01 Matanović
protiv Republike Srpske. Od tog ranog početka, kada je došlo
do nestanka struje, 1997. godine, tokom javnog uručenja
odluke, a rasprava se morala nastaviti pod svjetlom svijeća,
pa do danas, Dom je razmatrao, raspravljao i odlučio o
nekoliko hiljada predmeta koji uključuju raznolik djelokrug
navodnih kršenja Ijudskih prava. Tokom godina etablirao se u
djelotvornu i nepristrasnu sudsku instituciju koja je stekla
povjerenje građana Bosne i Hercegovine.
U toku 2002. godine zaprimljen je najveći broj novih prijava
- 4.177 - podnesenih Domu u toku bilo koje od ovih godina
pojedinačno - prosječno 348 mjesečno. U isto vrijeme, Dom je
riješio skoro dvostruko više predmeta nego prethodne godine
- 675 predmeta. Ali stopa kojom se predmeti rješavaju
jednostavno ne može održati korak sa stalnim povećanjem
broja primljenih prijava. To povećanje se dijelom može
objasniti podnošenjem više od 1.500 pojedinačnih prijava
tokom 2002. godine od strane članova porodica Bošnjaka koji
su nestali tokom pada Srebrenice. Međutim, još uvijek
pristiže veliki broj prijava koje su vezane za stambena
pitanja, što ukazuje na to da taj problem nije riješen čak
ni sedam godina nakon završetka rata.
Ali statistike ne odražavaju stvarni rad Doma. Tokom 2002.
godine, riješeni su mnogi značajni predmeti, između ostalog
i prvi predmet o slobodi informisanja ("ORDO"- RTV "Sveti
Georgije" protiv Bosne i Hercegovine), i prvi predmet u vezi
sa protjerivanjem stranaca i državljana (Boudellaa, Lakhdar,
Nechle i Lahmar protiv Bosne i Hercegovine i Federacije
Bosne i Hercegovine). Drugi značajni predmeti uključuju
Škrgić i drugi protiv Federacije Bosne i Hercegovine, koji
se odnosi na pokušaje podnosilaca prijava da im se priznaju
prava koja potražuju kao dioničari Agrokomerca, jednog od
najvećih preduzeća u Bosni i Hercegovini prije rata; predmet
Rizvić, Huskić, Šabančević, Sefić i Gračanin protiv
Federacije Bosne i Hercegovine koji se odnosio na tvrdnje o
zlostavljanju u pritvoru i pravu na pravično suđenje
podnosiocima prijava nakon njihovog lišenja slobode,
podizanja optužnice i donošenja presude kojom su oglašeni
krivim za ratne zločine ili ubistvo; i Todorović i drugi
protiv Bosne i Hercegovine i Federacije Bosne i Hercegovine
koja se odnosi na neisplaćenu staru deviznu štednju. U martu
2003. godine, Dom je takođe donio odluku u "predmetima
Srebrenica", upućenu protiv Republike Srpske, o pravima
članova porodice da budu obaviješteni o sudbini i mjestu
gdje se nalaze njihovi najdraži.
Ove odluke odražavaju raznolikost predmeta s navodima o
povredama Ijudskih prava koji su podneseni Domu, ali one
predstavljaju samo mali dio odluka o prihvatljivosti i
meritumu donesenih u 2002. godini i u nekoliko prvih mjeseci
2003. godine.
Izvršavanje odluka Doma je, pak, nešto drugo. Općenito, može
se reći da Federacija i Republika Srpska imaju neujednačen
rezultat u pogledu implementacije, iako je stalni pritisak
međunarodne zajednice pomogao povećanju stope izvršenja
zadnjih godina. U mnogim predmetima su plaćene dosuđene
naknade, ali ne u svim. Čini se da su neke od naredbi
posebno teške za izvršenje tuženim Stranama i često su
potrebne godine da se one izvrše, npr. one kojima se
zahtijeva izdavanje odobrenja za ponovnu izgradnju džamija,
ili istraga o nestancima, ili navodima o zlostavljanju od
strane policije. lako je protiv države Bosne i Hercegovine
upućeno samo nekoliko naredbi, i one su praktički ignorirane.
Još će trebati vremena prije nego građani Bosne i
Hercegovine počnu osjećati sigurnost da će, kada Dom donese
neku odluku, a da ne spominjemo domaće sudove, ona biti u
potpunosti ispoštovana bez podvrgavanja političkom
filtriranju.
Budućnost Doma za Ijudska prava je nejasna i nesigurna.
Sadašnji mandat mu ističe krajem 2003. godine. Mandat je
2000. godine produžen za period od tri godine, kao priznanje
kontinuirane potrebe za ovakvom vrstom institucije koja će
se baviti nastavljanjem kršenja Ijudskih prava u Bosni i
Hercegovini. Preferirana opcija međunarodne zajednice, o
kojoj se raspravlja već nekoliko godina, jeste "spajanje"
Doma i Ustavnog suda Bosne i Hercegovine nakon isteka
perioda produženog mandata Doma. Pravne, proceduralne i
administrativne teškoće vezane za ovu opciju odgodile su,
međutim, nalaženje zadovoljavajućeg rješenja. Međutim, čini
se da je pred kraj 2002. godine ovo pitanje pokrenuto sa
obnovljenom hitnošću. Stav predlagača "spajanja" je sada da
će Dom prestati funkcionirati 31.decembra 2003. godine, a
svi predmeti koji su još u postupku će potom biti
proslijeđeni, odnosno sve buduće prijave upućene Ustavnom
sudu. Domu nije poznat stav Strana potpisnica Aneksa 6 (Bosne
i Hercegovine, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike
Srpske) u pogledu "spajanja".
Dom je ovim zabrinut jer Ustavni sud uopće ne funkcionira
još od maja 2002. godine, jer nisu imenovana dva nova člana.
Što više, novi Ustavni sud, kada se konačno uspostavi, već
će imati svoje nagomilane predmete kojima će se morati
baviti.
Međutim, ukoliko Dom treba nestati, a njegovi preostali
predmeti biti preuzeti na konačno rješavanje pred Ustavnim
sudom, pravno je mišljenje Doma (usvojeno 7. novembra 2002.
godine i podijeljeno domaćim i međunarodnim donositeljima
odluka) da se ovo može postići jedino izmjenama i dopunama
Ustava Bosne i Hercegovine i Aneksa 6 Dejtonskog mirovnog
sporazuma. Po mišljenju Doma, to je neophodno ukoliko se ne
želi umanjiti nivo zaštite Ijudskih prava u Bosni i
Hercegovini predviđen članom 10, stav 2 Ustava Bosne i
Hercegovine.
U aprilu 2002. godine, Bosna i Hercegovina je primljena u
Vijeće Evrope, a u julu je ratifikovala Evropsku konvenciju
o Ijudskim pravima. Rečeno je da sada kada je zemlja pod
jurisdikcijom Evropskog suda za Ijudska prava, Dom više nije
potreban. Ali predmeti koji su podneseni Domu prije
ratifikacije Evropske konvencije nisu u nadležnosti
Evropskog suda. U vezi sa mogućnošću "preklapanja
nadležnosti" Doma i Evropskog suda nakon jula 2002. godine,
na Evropskom sudu je da odluči da li će postupak pred Domom
smatrati domaćim pravnim lijekom koji treba iscrpiti prije
nego što se predmet može proglasiti prihvatljivim u
Strasbourgu ili kao "drugi postupak međunarodne istrage ili
rješavanja" gdje će Evropski sud prijavu već podnesenu Domu
morati proglasiti neprihvatljivom u skladu sa članom
35(2)(b) Evropske konvencije.
Takođe, po pitanju "preklapanja nadležnosti" Doma i
Evropskog suda, da li prije ili nakon 31. decembra 2003.
godine, potrebno je zapaziti da:
Dom za Ijudska prava nema nadležnost samo u odnosu na navode
da prava zaštićena Evropskom konvencijom nisu ispoštovana i
osigurana, nego i u odnosu na navodnu diskriminaciju u
uživanju prava zaštićenih drugim međunarodnim sporazumima (član
II(2)(b) Aneksa 6). U praksi Doma takvi predmeti koji se
tiču diskriminacije u pravu na rad, pravu na socijalnu
sigurnost i pravu na pristup javnim službama postaju sve
važniji i važniji. Diskriminacija na radu ili kod ponovnog
zapošljavanja je jedan od najozbiljnijih problema za povrat
izbjeglica i raseljenih osoba.
Aneks 6 daje Domu nadležnost izdavanja naredbi za privremene
mjere u svrhu zaštitite Ijudskih prava. Kako sudstvo u nekim
dijelovima Bosne i Hercegovine još uvijek ne funkcionira
kako treba, Dom je ovu nadležnost iskoristio u brojnim
predmetima. Bilo je to djelotvorno sredstvo za zaštitu
Ijudskih prava u praksi. Evropski sud za Ijudska prava nema
ovlasti da donosi pravno obavezujuće naredbe za privremene
mjere. Dom takođe ima šire ovlasti od Evropskog suda da
donosi pravno obavezujuće naredbe da se isprave kršenja
Ijudskih prava koja je utvrdio.
Reforma sudstva bi trebala, u budućnosti, ukoliko bude
izvršena, dovesti do toga da ova institucija bude manje
nepohodna. Ali je saznanje da uspostava pravne države
predstavlja temelj za budućnost Bosne i Hercegovine kasno
stiglo do međunarodne zajednice. Sada se konačno preduzimaju
koraci, ali proces se neće dogoditi preko noći, a za
rezultate tog procesa trebaće još više vremena.
Kraj mandata Doma je možda već blizu. Odluka o tome da li će
Dom dobiti produženje svog mandata, biti trasnformiran na
neki način, ili jednostavno nestati krajem 2003. godine, je
u rukama onih koji donose odluke na domaćem i međunarodnom
nivou. Ali 2002. godina nije se nimalo razlikovala od 2001.
godine u smislu poštivanja Ijudskih prava, a 2003. godina
već pokazuje da će biti skoro ista. Sudbina Doma ne bi
trebala biti odlučena na temelju unaprijed određenog datuma,
izabranog za njegov nestanak, već radije na pažljivoj i
poštenoj procjeni konteksta u kome Dom funkcionira, da bi se
utvrdilo da li još postoji potreba za nastavkom rada takve
institucije u Bosni i Hercegovini radi zaštite Ijudskih
prava.
|