III. MANDAT I NADLEŽNOST DOMA
Mandat Doma za
Ijudska prava formulisan je u članu II Aneksa 6 Dejtonskog
mirovnog sporazuma. Dom ima mandat da razmatra navodna i
očigledna kršenja Ijudskih prava kako je to predviđeno
Evropskom konvencijom za zaštitu Ijudskih prava i osnovnih
sloboda i njenim protokolima, te navodnu i očiglednu
diskriminaciju u uživanju prava i sloboda predviđenih u
Konvenciji i 15 drugih međunarodnih sporazuma navedenih u
Dodatku uz Aneks 6. Dom može primati samo one prijave koje se
tiču stvari koje su u okviru odgovornosti jedne od Strana
potpisnica Aneksa 6 (Bosna i Hercegovina, Federacija Bosne i
Hercegovine i Republika Srpska), i koje su se desile ili
nastavile nakon što je Dejtonski mirovni sporazum stupio na
snagu (14. decembra 1995. godine). Posebna prednost daje se
navodima o naročito ozbiljnim ili sistematskim kršenjima, kao
i onima koja su zasnovana na navodnoj diskriminaciji po
zabranjenim osnovama.
Dom može primati prijave u vezi takvih kršenja Ijudskih prava
direktno od svake od Strana potpisnica Aneksa 6 Dejtonskog
mirovnog sporazuma ili od pojedinaca, nevladinih organizacija
ili grupa pojedinaca koji tvrde da su žrtva kršenja Ijudskih
prava koje je počinila neka od Strana, ili koji djeluju u ime
navodnih žrtava koje su preminule ili nestale.
Prema uvjetima iz Aneksa 6, kada primi prijavu, Dom mora
odlučiti da li da je prihvati ili odbaci, uzimajući u obzir
nekoliko kriterija navedenih u članu VIII. Ovi kriteriji
uključuju: a) da li postoje djelotvorni pravni lijekovi i da
li je podnosilac prijave dokazao da ih je iscrpio, i da je
prijava podnesena Komisiji [Domu ili Ombudsmanu za BiH] u roku
od šest mjeseci od datuma donošenja konačne odluke; b) da li
je prijava u suštini ista kao stvar koju je Dom već ispitao;
c) da li je prijava nespojiva sa Sporazumom o Ijudskim
pravima, očigledno neosnovana, ili predstavlja zloupotrebu
prava na žalbu; i d) da li se prijava tiče stvari koja je
trenutno pred nekim drugim međunarodnim tijelom za Ijudska
prava ili drugom Komisijom uspostavljenom Aneksima uz
Dejtonski mirovni sporazum.
Procedura Doma sačinjena je po ugledu na Evropski sud za
Ijudska prava. Ako Dom na samom početku ne odluči da je
prijava neprihvatljiva ili da je treba brisati, traže se
pismena zapažanja od podnosioca prijave i od tužene Strane,
nakon čega Dom razmatra predmet i donosi odluku. Pored
pismenog postupka, Dom može odlučiti da zakaže javnu raspravu
kako bi strane iznijele usmene argumente, a svjedoci i
vještaci predočili dokaze. Dom takođe može zatražiti pismene
ili usmene podneske amicus curriae. Ukoliko Dom ustanovi
povredu, on u svojoj odluci o meritumu izdaje naredbu ili
naredbe naznačavajući mjere koje tužena Strana odnosno tužene
Strane moraju poduzeti kako bi ispravile kršenje, uključujući
naredbe da se sa određenim djelovanjem prestane ili da se od
njega uzdrži ili davanje novčane naknade. U bilo kojoj fazi
postupka Dom može narediti i privremene mjere ili pokušati da
omogući prijateljsko rješenje zasnovano na poštivanju Ijudskih
prava.
Odluke Doma su konačne i obavezujuće i tužene Strane ih moraju
u potpunosti izvršiti. Odluke Doma o meritumu prosljeđuju se
Organizaciji za sigurnost i saradnju u Evropi (OSCE) i Uredu
Visokog predstavnika (OHR) radi nadgledanja njihovog
sprovođenja.
|