Predmet br.:
CH/00/6444, CH/00/6506, CH/00/6511 i CH/00/6513
Podnosilac prijave: Neđo i Saveta TRKLJA, Envera-Vera
ÐIKIĆ, Salko i Katarina OVČINA i Manojlo i Danica AVDALOVIĆ
Tužena strana: Bosna i Hercegovina
Datum uručenja: 10. maj 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Činjenice
Predmeti se tiču pokušaja sedam podnosilaca prijava da vrate u
posjed stanove u općinama Mostar Zapad i Mostar Jugozapad. Svi
podnosioci prijava su podnijeli svoje prijave CRPC-u, koji je
donio odluke kojima se potvrđuje njihovo stanarsko pravo.
Međutim, nadležni organi nisu izvršili te odluke.
Prihvatljivost
Pošto se od podnosilaca prijava ne može zahtijevati da iscrpe
bilo koji daljnji domaći pravni lijek, Dom je prijave
proglasio prihvatljivim.
Meritum
Diskriminacija
Na osnovu člana II(2)(b) Sporazuma o ljudskim pravima, Dom je
razmatrao da li su podnosioci prijava diskriminisani u
uživanju svojih prava. Po mišljenju Doma, nesporna politika
vladajuće hrvatske stranke HDZ sprečavanja manjinskih
povrataka i održavanja demografske "čistoće" u tri hrvatske
općine sa većinskim hrvatskim stanovništvom, sama je po sebi
predstavljala obrazac sistematske diskriminacije osoba
bošnjačke i srpske nacionalnosti, kao i osobe iz miješanih
brakova. Dom je, stoga, zaključio da su podnosioci prijava
bili diskriminisani u uživanju svojih prava prema članovima 17
i 26 Ugovora, članovima 8 i 13 Konvencije i članu 1 Protokola
br. 1 uz Konvenciju.
Član 8 Konvencije
Podsjećajući na predmete Blentić protiv Republike Srpske i
Ð.M. protiv Federacije Bosne i Hercegovine, Dom je naveo da
član 8 može prouzrokovati pozitivne obaveze, koje su
svojstvene efikasnom poštivanju prava zagarantovanih tim
članom, i da se u ovom kontekstu mora uspostaviti pravična
ravnoteža između opšteg javnog interesa i interesa ljudi na
koje se odnosi. Dom je ustanovio da je pasivnost općinskih
organa u odnosu na brojne zahtjeve podnosilaca prijava, koji
su imali za cilj da im se omogući povratak u stanove, koji su
nesporno njihovi, predstavlja nepoštivanje njihovog "doma" u
smislu člana 8 stav 1. Po mišljenju Doma, tužena Strana nije
učinila ništa da opravda takav nedostatak poštivanja, niti je
Dom sam mogao naći takvo opravdanje. Dom je stoga zaključio da
je došlo do povrede prava podnosilaca prijava i prema članu 8.
Član 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju
Dom je ustanovio da pozitivnim obavezama može biti obuhvaćena
i odredba o neophodnoj pomoći za vraćanje imovine putem
iseljenja. Dom je bio zabrinut zbog propusta organa da zaštite
podnosioce prijava od nastavljenog nezakonitog korištenja
njihove imovine u smislu prve rečenice prvog stava člana 1.
Dom je ustanovio, u osnovi iz istih razloga koje je dao i u
vezi sa članom 8 Konvencije, da ovaj propust organa da pomognu
u vraćanju imovine podnosiocima prijava predstavlja povredu
njihovih prava prema članu 1. Protokola br. 1 uz Konvenciju.
Član 13 Konvencije
Podsjećajući na odluku Galić protiv Federacije Bosne i
Hercegovine, Dom je naveo da za primjenu člana 13 nije
potrebno da podnosilac prijave dokaže stvarnu povredu nekog
drugog prava po Konvenciji. Dovoljno je da podnosilac prijave
ima uvjerljivu osnovu za tvrdnju da se takva povreda desila.
Dom je dalje naveo da je jasno da su podnosioci prijava imali
uvjerljivu osnovu za tvrdnju da su povrijeđena njihova prava
te su, prema tome, imali pravo na efikasan pravni lijek s
obzirom na te tvrdnje. Kako je Dom već ustanovio da podnosioci
prijava nisu primili zadovoljavajući odgovor na svoje brojne
zahtjeve i žalbe organima uprave; slijedilo je da, u tom
pogledu, takođe postoji povreda člana 13 Konvencije posebno.
Pravni lijekovi
Dom je naredio Federaciji d odmah vrati podnosioce prijava u
posjed njihovih stanova a u svakom slučaju najkasnije do 10.
juna 2002. godine. Nadalje, Dom je naredio tuženoj Strani da
isplati podnosiocima prijava iznose od 6.800 do 7.200 KM na
ime kompenzacije za nematerijalnu štetu i nemogućnost
korištenja njihovog doma. Pored toga, Dom je naredio
Federaciji da isplati podnosiocima prijava u svakom
registrovanom predmetu 200 KM za svaki naredni mjesec u kojem
ostanu van svojih stanova počevši od maja 2002. godine do
kraja mjeseca u kojem se vrate u posjed, a svaka od ovih
mjesečnih isplata treba biti izvršena u roku od 30 dana od
kraja mjeseca na koji se ta isplata odnosi. I na kraju, Dom je
naredio Federaciji da preduzme sve potrebne mjere da osigura
poštivanje i primjenu člana 18f. novog Zakona o napuštenoj
imovini, koji propisuje krivičnu odgovornost administrativnih
službenika koji vrše opstrukciju procesa povratka.
Odluka usvojena 10. maja 2002. godine
Odluka uručena 11. aprila 2002. godine
ODLUKA O ZAHTJEVU ZA PREISPITIVANJE
Tužena Strana je podnijela zahtjev za preispitivanje u kome je
navela da: (a) iznos kompenzacije za nematerijalnu štetu nije
bio u skladu sa prethodnim odlukama Doma; (b) da su naredbe
koje se odnose na kompenzaciju podnosiocima prijava za
nemogućnost korištenja njihovih domova bile u previsokom
iznosu; i (c) da tužena Strana nije odgovorna za činjenicu da
su oni izgubili posjed svojih stanova i za štetu nanesenu
podnosiocima prijava. Dom je naveo da tužena Strana nije dala
nikakve osnove o tome zašto bi pitanja iz zahtjeva za
preispitivanje pokretala "ozbiljna pitanja koja se tiču
tumačenja ili primjene Sporazuma ili ozbiljna pitanja od
opšteg značaja". Kako zahtjev za preispitivanje nije ispunio
prvi od dva uslova sadržana u pravilu 64(2) Pravila procedure,
Dom je odlučio da odbije zahtjev za preispitivanje.
Odluka usvojena 5. jula 2002. godine
|