Predmet
br.: CH/01/7351
Podnosilac prijave: Ana KRALJEVIĆ
Tužena strana: Federacija Bosne
i Hercegovine
Datum uručenja: 12. april 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Činjenice
Podnosilac prijave je državljanka Bosne i Hercegovine,
hrvatske nacionalnosti. Prije oružanih sukoba u Bosni i
Hercegovini, ona je bila vozač kola hitne pomoći u Domu
zdravlja na Ilidži. U toku rata, ona nije mogla doći na svoje
radno mjesto. Nakon završetka rata podnosilac prijave je
bezuspješno tražila da se vrati na posao.
U junu 1996. godine Dom zdravlja je donio odluku kojom
prestaje radni odnos podnosioca prijave od 2. maja 1992.
godine zbog toga što se nije javila na posao više od 20 dana,
a nije navela razloge svog odsustva. Odluka je stavljena na
oglasnu ploču u prostorijama Doma zdravlja.
U toku 1996. godine, nakon reintegracije Ilidže u teritoriju
Federacije, Dom zdravlja je zaposlio dva nova vozača. Oni
nikada ranije nisu radili u Domu zdravlja i bošnjačke su
nacionalnosti.
U januaru 2000. godine, nakon stupanja na snagu Zakona o radu,
podnosilac prijave je podnijela zahtjev Domu zdravlja tražeći
vraćanje na svoje radno mjesto. Dom zdravlja je u februaru
2000. godine tražio od nje da dostavi svoj personalni dosije
koji se mogao naći u Općini Ilidža. Iz dosijea, koji je
podnosilac prijave dobila od Općine Ilidža, ona je po prvi put
otkrila rješenje o prestanku radnog odnosa od 13. juna 1996.
godine.
U martu 2000. godine podnosilac prijave je uložila prigovor
Domu zdravlja na rješenje od 13. juna 1996. godine. Dom
zdravlja je 1. juna 2000. godine poslao obavještenje
podnosiocu prijave da se u skladu sa uputstvom o članu 143.
stav 2. Zakona o radu njen zahtjev od januara 2000. godine
smatra neosnovanim i da se, stoga, odbija.
Prihvatljivost
Dom je zapazio da iako je podnosilac prijave bila spriječena
da se vrati na posao prije 14. decembra 1995. godine (dana
stupanja na snagu Dejtonskog mirovnog sporazuma), odluka o
prestanku radnog odnosa donesena 1996. godine te stoga Dom ima
nadležnost ratione temporis da razmatra predmet. Dom je takođe
zapazio da podnosilac prijave nije mogla da se vrati na posao
putem relevantnih domaćih sudova i nije imala na raspolaganju
pravni lijek koji bi joj omogućio vraćanje na posao . Dom,
međutim, zapaža da je podnosilac prijave imala pristup domaćim
sudovima i ustanovio je da je zahtjev podnosioca prijave prema
članu 6 Konvencije neprihvatljiv kao očigledno neosnovan.
Meritum
Ispitujući dokaze, Dom je prvo ustanovio da je prema
podnosiocu prijave postupano drugačije nego prema drugima u
istim ili relevantno sličnim situacijama. Dom je zatim
zaključio da je odluka Doma zdravlja da zaposli dva nova
vozača umjesto podnosioca prijave diskriminatorna i da je na
nju uticalo to što je podnosilac prijave hrvatske
nacionalnosti. Dom je naveo da je u toku oružanog sukoba
podnosilac prijave bila opravdano odsutna sa posla i da nije
morala na vrijeme da da objašnjenje za svoje odsustvo. Pored
toga, odluka o prestanku radnog odnosa nije uručena podnosiocu
prijave kako je propisano domaćim zakonom, pa nije postala
pravosnažna dok podnosilac prijave nije našla tu odluku u svom
personalnom dosijeu. Dom je stoga zaključio da tužena Strana
nije ispunila svoju obavezu da dokaže da su njeni postupci
bili razumni i objektivno opravdani. Dom je ustanovio da je
podnosilac prijave bila diskriminisana u uživanju prava na rad
te na pravične i dobre uslove za rad definisane u članovima
6(1) i 7(a)(i) i (ii) Međunarodnog ugovora o ekonomskim,
socijalnim i kulturnim pravima i članom 5(e)(i) Međunarodne
konvencije o ukidanju svih oblika rasizma.
Pravni lijekovi
Dom je naredio Federaciji da osigura da podnosilac prijave ne
bude više diskriminisana u uživanju svog prava na rad i prava
na pravične i dobre uslove za rad, i da joj se ponudi
mogućnost da nastavi sa svojim poslom po uslovima koji
odgovaraju njenom ranijem položaju i koji su jednaki onima
koje su uživali drugi zaposleni radnici.
Pri razmatranju zahtjeva podnosioca prijave za kompenzaciju,
Dom je uzeo u obzir neuspjele pokušaje podnosioca prijave da
nastavi da radi i neprikladne odgovore Doma zdravlja na njene
zahtjeve od dana od kojeg Dom ima nadležnost ratione temporis,
14. decembra 1995. godine, do dana uručenja ove odluke 12.
aprila 2002. godine. Iz ovih razloga, Dom je dosudio
podnosiocu prijave ukupan iznos od 15.000 KM na ime
kompenzacije za materijalnu i nematerijalnu štetu.
Odluka usvojena 5. marta 2002. godine
Odluka uručena 12. aprila 2002. godine
|