Predmet
br.: CH/99/1900 i CH/99/1901
Podnosilac prijave: D.Š. i N.Š.
Tužena strana: Federacija Bosne i Hercegovine
Datum uručenja: 12. april 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Činjenice
Dana 23. septembra 1995. godine, podnosioce prijava, oficire
Vojske Republike Srpske, uhapsili su i pritvorili pripadnici
Armije Republike Bosne i Hercegovine. Držani su u pritvoru kao
ratni zarobljenici do 4. avgusta 1997. godine kada su pušteni
na slobodu. Podnosioci prijava su naveli da su u toku pritvora
bili ozbiljno i u više navrata maltretirani. Predmete je Domu
proslijedio Ombudsman 13. aprila 1999. godine, nakon što je
propao pokušaj za prijateljsko rješenje koji je pokrenuo
Ombudsman.
Prihvatljivost
Dom je podsjetio da nije nadležan ratione temporis da ispituje
navodne povrede koje su se dogodile prije 14. decembra 1995.
godine. Dom je zaključio da nema nadležnost da ispita hapšenje
i pritvor podnosilaca prijava prije 14. decembra 1995. godine,
ali da može ispitati povrede njihovih prava koje su se
odigrale u periodu od 14. decembra 1995. godine pa do puštanja
iz pritvora 4. avgusta 1997. godine. Priznajući da su
podnosioci prijava po Zakonu o krivičnom postupku na
raspolaganju imali domaći pravni lijek za traženje naknade za
bespravni pritvor, Dom je zapazio da tužena Strana nije
dokazala da je ovaj pravni lijek djelotvoran niti je pokazala
da je bio uspješno korišten u prošlosti. Pošto nije bilo
dokaza da su raspoloživi pravni lijekovi djelotvorni, Dom je
odbio da proglasi predmete neprihvatljivima zbog
neiscrpljivanja domaćih pravnih lijekova. Primjenjujući
pravilo šest mjeseci, Dom je proglasio prihvatljivim dijelove
žalbi podnosilaca prijava koje je pokrenuo Ombudsman u okviru
roka od šest mjeseci. Međutim, on je utvrdio da su žalbe po
članovima 3, 8, 9, 12 i 13 Konvencije neprihvatljive pošto
nisu predočene u prvobitnoj prijavi pred Ombudsmanom već su
uvrštene u prijavu kasnije, više od godinu dana nakon što su
se odigrale povrede.
Meritum
Član 5 Konvencije
Dom je zapazio da se žalbe podnosilaca prijava moraju
razmotriti u kontekstu njihovog statusa ratnih zarobljenika
kao i u kontekstu člana IX Aneksa 1A Opšteg okvirnog sporazuma
kojim se reguliše postupanje prema ratnim zarobljenicima. Dom
je primijetio i to da su podnosioci prijava ostali u pritvoru
znatno duže nego drugi ratni zarobljenici u njihovom kampu, da
njihova imena nisu bila na spiskovima ratnih zarobljenika te
da su bili sakriveni od odgovarajućih organa vlasti. Iako je
pritvor mogao biti opravdan u periodu neposredno nakon
završetka neprijateljstava zbog ratnih okolnosti, on nije bio
opravdan u tako dugom periodu. Dom je smatrao da pritvor
podnosilaca prijava od početka marta 1996. godine do 4.
avgusta 1997. godine predstavlja povredu njihovog prava na
ličnu slobodu i sigurnost, zagarantovano članom 5 stav 1
Konvencije, čime je Federacija Bosne i Hercegovine povrijedila
član I Sporazuma. Dom je pritom smatrao da nije potrebno
ispitati da li su podnosioci prijava bili diskriminisani u
uživanju prava zagarantovanih članom 5 Konvencije.
Pravni lijekovi
Dom je naredio Federaciji Bosne i Hercegovine da svakom
podnosiocu prijave isplati iznos od po 25.000 KM, kao
kompenzaciju za nematerijalnu štetu.
Odluka usvojena 6. marta 2002. godine
Odluka uručena 12. aprila 2002. godine
ODLUKA O ZAHTJEVU ZA PREISPITIVANJE
Tužena Strana je podnijela zahtjev za preispitivanje u kojem
se žalila da iznos kompnezacije dosuđen za nematerijalnu štetu
nije proporcionalan iznosu kompenzacije dosuđenom u drugim
sličnim ranijim odlukama Doma. Dom je zaključio da prigovor
tužene Strane ne pokreće ozbiljna pitanja koja se tiču
tumačenja ili primjene Sporazuma o ljudskim pravima ili
ozbiljno pitanje od opšteg značaja. Pritom, Dom je zaključio
da sveukupna situacija ne opravdava preispitivanje odluke.
Pošto zahtjev nije ispunio uslove sadržane u pravilu 64(2)
Pravila procedure Doma, Dom je odlučio da odbije zahtjev za
preispitivanje.
Odluka usvojena 6. juna 2002. godine
|