Predmet
br.: CH/98/1335, CH/98/1370, CH/99/1505, CH/99/2805 i
CH/00/4371
Podnosilac prijave: Zuhdija RIZVIĆ, Sead HUSKIĆ,
Almir ŠABANČEVIĆ, Ahmet SEFIĆ i Ismet GRAČANIN
Tužena strana: Federacija Bosna i Hercegovina
Datum uručenja: 8. mart 2002. godine (djelimična
odluka o prihvatljivosti i odluka o meritumu)
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Činjenice
Fikret Abdić je 27. septembra 1993. godine proglasio
"Autonomnu Pokrajinu Zapadnu Bosnu" (u daljem tekstu:
Autonomija) na teritoriji općina Velika Kladuša i Cazin.
Podnosioci prijava Rizvić, Huskić, Šabančević i Gračanin, svi
bošnjačke nacionalnosti, bili su pripadnici oružanih snaga
Autonomne Pokrajine. Podnosilac prijave Sefić, koji je takođe
bošnjačke nacionalnosti, bio je zatvorenik u srpskom
koncentracionom logoru"Sana Keran" u Unsko-Sanskom Kantonu.
Poslije pobjede Armije Bosne i Hercegovine nad oružanim
snagama Autnomne Pokrajine, podnosioci prijava su bili
uhapšeni, optuženi i osuđeni bilo za ratni zločin ili ubistva
po više tačaka optužnice.
Prihvatljivost (odvojene odluke od 3. jula, 12. oktobra i
7. novembra, te djelimična odluka od 5. marta 2002. godine)
Dom je sve prijave proglasio prihvatljivim u pogledu žalbi u
vezi s povredom prava na pravično suđenje te nepostupanja
tužene Strane u skladu sa Pravilima puta. Za neke podnosioce
prijava, Dom je takođe ustanovio da su prihvatljivi žalbeni
navodi o maltretiranju u toku policijskog pritvora ili
pritvora u okružnom zatvoru, o nepostojanju istrage od strane
istražnog sudije te o dvostrukom riziku.
Meritum
Član 3 Konvencije
Dom je napomenuo da postupanje na koji se žali, da bi bio
obuhvaćen članom 3, mora doći do minimalnog nivoa grubosti.
Dom je posebno obratio pažnju na ranjivost podnosilaca prijava
u toku policijskog pritvora, za vrijeme trajanja pritvora i
njihove nemogućnosti da se zaštite u toku premlaćivanja. U
preispitivanju dokazâ, Dom je našao da podnosioci prijava
Huskić, Šabančević i Gračanin nisu mogli da se zaštite od
policajaca koji su ih danima udarali, šutirali i tukli po
tijelu, glavi i tabanima palicom za bejzbol i gumenim
palicama. Dom je ustanovio da je ovo dovelo do povrede člana 3
- neljudskog i ponižavajućeg postupka. Dom je ustanovio da
nije bilo povrede člana 3 u predmetu podnosioca prijave
Rizvića, jer navodi podnosioca prijave nisu bili
potkrijepljeni dokazima.
Član 5 Konvencije
Dom je ustanovio da tužena Strana nije postupila u skladu sa
Pravilima puta niti u jednom predmetu, čime je prekršila prava
svih podnosilaca prijava prema članu 5, stav 1. Dom je zapazio
da su Pravila puta, kao zakon, stupila na snagu 18. februara
1996. godine i da, iako su podnosioci prijava uhapšeni nedugo
poslije, tužena Strana je imala obavezu da postupi po
Pravilima u toku pritvora podnosilaca prijava koji je
uslijedio. U odgovoru na tvrdnju Federacije da bihaćki sudovi
nisu znali za Pravila puta, Dom je zapazio da je dužnost
tužene Strane da obavijesti sudove o Pravilima puta i da je
propust da se to uradi povreda Konvencije.
Član 6 Konvencije
Što se tiče prava na pravično suđenje zagarantovano članom 6
stav 1, Dom je zaključio da nije bilo povrede u predmetima
podnosilaca prijava Sefića i Gračanina. U predmetima
podnosilaca prijava Huskića, Rizvića i Šabančevića, međutim,
Dom je ustanovio povredu ovih prava. Dom je našao da Huskić
nije bio dovoljno obaviješten o optužbama protiv njega i nije
mogao na odgovarajući način da pripremi odbranu. Uz to, Dom je
zapazio da prema domaćem zakonu, nije bilo mogućnosti da se
podnosilac prijave žali na njegovu osudu jer je bio proglašen
krivim za djelo koje je drugačije od onog za koje je optužen.
Povrede u predmetima Šabančević i Rizvić tiču se prava da se
ispitaju i pozovu svjedoci. Dom nije ustanovio da je broj
svjedoka saslušanih po prijedlogu optužbe i odbrane
neproporcionalan. Međutim, u kombinaciji sa činjenicom da je
svjedočenje jednog od odbijenih svjedoka vjerovatno od velike
važnosti za ishod postupaka, i da je važnost suočavanja
svjedoka sa činjenicom da je njihovo svjedočenje suprotno
odlučujućim tačkama, Dom je bio mišljenja da je obrazloženje
suda, dato pri odbijanju zahtjeva odbrane, da je bilo dovoljno
rasprava i izjava u ovom predmetu za donošenje presude Suda,
nedovoljno i da nije u skladu sa konceptom pravičnog suđenja.
Član 4 Protokola br. 7 uz Konvenciju
Dom je ustanovio da nije bilo povrede prava gosp. Gračanina da
ne bude osuđen ili kažnjen za isto djelo dva puta kako je to
zagarantovano članom 4 Protokola br. 7 uz Konvenciju.
Pravni lijekovi
Dom je naredio da Federacija Bosne i Hercegovine isplati
podnosiocima prijava Huskiću, Šabančeviću i Gračaninu iznos od
3.000 KM na ime kompenzacije za pretrpljeno maltretiranje dok
su bili u pritvoru policije u Bihaću. Dom je dalje naredio da
se podnosilac prijave Huskić oslobodi iz pritvora najkasnije
na dan kad odluka Doma postane konačna i obavezujuća u skladu
s njegovim Pravilima procedure. Dom je naredio Federaciji
Bosne i Hercegovine da isplati podnosiocu prijave Gračaninu
iznos od 2.000 KM na ime kompenzacije za nezakonit pritvor.
Konačno, Dom je naredio Federaciji Bosne i Hercegovine da
poduzme sve neophodne korake da obnovi suđenje u krivičnom
predmetu protiv podnosilaca prijava Rizvića, Huskića i
Šabančevića.
Odluka usvojena 5. marta 2002. godine
Odluka uručena 8. marta 2002. godine
ODLUKA PO ZAHTJEVU ZA PREISPITIVANJE
U svom zahtjevu za preispitivanje, podnosilac prijave Ahmet
Sefić, predmet br. CH/99/2805 tvrdi (a) da Dom, ne nalazeći
povredu člana 6 Konvencije, nije razmotrio činjenicu da
podnosilac prijave nije imao odgovarajuće vrijeme za pripremu
svoje odbrane poslije promjene optužnice sa djela ratnog
zločina na obično ubistvo, što je podnosilac prijave saznao na
dan suđenja; (b) da Dom, ne nalazeći povredu člana 6
Konvencije, nije adekvatno razmotrio njegove navode da nisu
saslušani svjedoci koje je on predložio i (c) da, iako je u
oba njegova predmeta i predmetu podnosioca prijave Gračanina,
ustanovljena povreda člana 5(1), i iako je podnosilac prijave
bio nezakonito pritvoren skoro sedam mjeseci, Dom nije dosudio
kompenzaciju podnosiocu prijave Sefiću, dok je podnosiocu
prijave Gračaninu dosudio 2.000 KM. Dom je u vezi sa svim
pokrenutim pitanjima u zahtjevu za preispitivanje odlučio da
se ne može smatrati da oni pokreću "ozbiljno pitanje koje
utiče na tumačenje ili primjenu Sporazuma ili ozbiljno pitanje
od opšteg interesa" kako se to zahtijeva pravilom 64(2)(b)
Pravila procedure Doma. Stoga je Dom odlučio da odbije zahtjev
za preispitivanje.
|