Predmet
br.: CH/00/5134, CH/00/5136, CH/00/5138 i CH/01/7668
Podnosilac prijave: Muhamed ŠKRGIĆ, Raska ĆERIMOVIĆ,
Fikret MURTIĆ i Udruženje za zaštitu nezaposlenih dioničara
"Agrokomerca"
Tužena strana: Federacija Bosne i Hercegovine
Drugi naziv: Predmet Agrokomerc
Datum uručenja: 8. mart 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Činjenice
Podnosioci prijava Muhamed Škrgić, Raska Ćerimović i Fikret
Murtić i članovi Udruženja za zaštitu nezaposlenih dioničara
Agrokomerca (u daljem tekstu: Udruženje dioničara) bili su
zaposleni u preduzeću Agrokomerc u Velikoj Kladuši. Oni su
tvrdili da posjeduju dionice u privatnom vlasništvu u
Agrokomercu, koje su navodno stekli u periodu od 1991. do
1994. prema tzv. "Markovićevoj šemi" privatizacije. Podnosioci
prijava su prvenstveno naveli da su te dionice stekli kao
djelimične isplate za lične dohotke.
Podnosioci prijava su se žalili da su im od 1994. godine
osporena prava da učestvuju u procesu donošenja odluka u
Agrokomercu i da ostvaruju druga dionička prava. Pored toga,
Skupština Unsko-Sanskog Kantona je 17. jula 1997. donijela
odluku koja "uspostavlja listu preduzeća na području
Unsko-Sanskog Kantona prema kojima ovlaštenja i obaveze
vlasnika po osnovu državnog kapitala vrši Vlada Kantona".
Agrokomerc se nalazio na predmetnom spisku. Podnosioci prijava
su ovu odluku tumačili kao proglašavanje Agrokomerca
isključivo državnim vlasništvom. Na osnovu zaključka o
odobrenju Agencije za privatizaciju u Federaciji Bosne i
Hercegovine, 7. marta 2001. Revsar, preduzeće za reviziju i
poslovni konsalting Sarajevo, donio je rješenje o rezultatima
svoje ponovljene revizije o prethodno izvršenoj vlasničkoj
transformaciji Agrokomerca. U svojoj ponovljenoj reviziji,
Revsar je zaključio da upisani dionički kapital nije bio
propisno i efektivno formiran; prema tome, Revsar ga je u
postupku revizije potpuno poništio u korist državnog kapitala.
Podnosioci prijava su osporavali valjanost obje ove odluke,
kao i svakog drugog zvaničnog akta koji ih je lišio njihovih
prava kao dioničara Agrokomerca.
Prihvatljivost
Razmatrajući nadležnost ratione personae, Dom je zapazio da je
Federacija imala zvanične ovlasti i kontrolu nad upravnim
organima preduzeća i da se radnje ovih organa radi toga mogu
pripisati Federaciji. Osim toga, Udruženje dioničara je imalo
legitimaciju da podnese prijavu, pošto je pravno lice i kao
takvo žrtva navodnih povreda.
Nadalje, Dom je našao da je događaj koji je stvarno lišio
podnosioce prijava njihove zaštićene imovine bio poništavanje
internih dionica u korist državnog kapitala, a ne raniji
zakoni ili akti. Pošto se to desilo nakon 1995. godine, Dom je
imao nadležnost ratione temporis da ispita prijave. Međutim,
žalbeni navodi podnosilaca prijava u vezi sa pravom na rad
odnosili su se na ranije događaje, tako da su proglašeni
neprihvatljivim.
Razmatrajući prijavu u vezi s neiscrpljivanjem djelotvornih
domaćih pravnih lijekova, Dom je razmatrao bezuspješne
pokušaje podnosilaca prijava da pokrenu sudske, upravne i
vanredne sudske postupke i zapazio da podnosioci prijava u
praksi nisu imali dostupne djelotvorne pravne lijekove. Dom je
takođe zapazio da šestomjesečni period od donošenja konačne
odluke, na koju se podnosioci prijava žale, nije istekao u
vrijeme podnošenja prijave. Prema tome, Dom je prijavu
proglasio prihvatljivom u pogledu navodnih povreda prava
podnosilaca prijava na pravično suđenje i prava na mirno
uživanje imovine, kako je zagarantovano članom 6 Konvencije i
članom 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju.
Meritum
Član 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju
Dom je svoju analizu člana 1 u odnosu na potraživanje
podnosilaca prijave podijelio na tri dijela: (1) da li
potraživanja podnosilaca prijava obuhvataju "imovinu" koja je
zaštićena prema ovom članu; (2) da li je došlo do uplitanja u
njihovo uživanje imovine; i (3) da li je to uplitanje
provedeno pod uslovima predviđenim zakonom. Dom je prvo
zapazio da su podnosioci prijava stekli zaštićenu imovinu u
internim dionicama Agrokomerca, za koju je plaćanje izvršeno
po osnovu slijedećeg: a) trajnih uloga; b) izdvajanja dijelova
ličnih dohodaka, bilo po mjesečnom osnovu u periodu od 1991.
do 1994, ili po godišnjem osnovu za 1992; c) raspodjelom
dobiti za 1992, srazmjerno iznosu uplaćenih internih dionica.
Međutim, Dom nije priznao nikakvu zaštićenu imovinu
podnosilaca prijava za interne dionice koje su rezultat
pretvaranja potraživanja radnika za umanjene lične dohotke od
1987. do 1991, ili pretvaranja vrijednosti zaliha robe.
Dom je potom našao da su vršenjem djelotvorne isključive
kontrole nad upravljanjem u Agrokomercu, organi vlasti
Federacije izvršili dalje uplitanje u prava podnosilaca
prijava da učestvuju u upravljanju i raspodjeli dobiti
Agrokomerca u odnosu na njihove uplaćene interne dionice. S
obzirom na to, Dom je smatrao da Federacija nije djelovala
"pod uslovima predviđenim zakonom" i prema tome, zaključio je
da je Federacija prekršila prava podnosilaca prijava na
uživanje imovine zaštićena članom 1 Protokola br. 1 uz
Konvenciju.
Član 6 Konvencije
Dom je zapazio da ni Revsar, ni Zavod za računovodstvo i
reviziju Federacije, a ni Federalno ministarstvo finansija
nisu podnosiocima prijava dali nijednu pravu priliku da
predoče dokumente, iskaze ili zakonske argumente, bilo usmeno
ili pismeno, u toku provođenja postupka revizije. Dom je
zaključio da su, zbog nepostojanja stvarnih i djelotvornih
postupaka u kojima bi podnosioci prijava bili pozvani da
učestvuju, povrijeđena njihova prava prema članu 6.
Pravni lijekovi
Dom je odredio pravni lijek koji će omogućiti da podnosioci
prijava vrate vlasništvo nad njihovim uplaćenim internim
dionicama i ostvaruju prava na upravljanje i učešće, a koja
prirodno i zakonski proističu iz tih dionica. Dom je izdao
sljedeće naredbe Federaciji Bosne i Hercegovine: a) da poduzme
sve neophodne mjere radi priznavanja podnosilaca prijava kao
imalaca internih dionica u odnosu na iznos njihovih uplaćenih
internih dionica u Agrokomercu i da podnosiocima prijava
osigura ostvarivanje prava na upravljanje po osnovu ovih
dionica, kako je opisano u odluci Doma; b) da, o svom trošku,
angažuje međunarodno priznate revizore, uz strogo poštivanje
pravila za najbolju praksu u nabavci za međunarodne tendere,
da izvrše reviziju radi utvrđivanja cjelokupne sadašnje
vlasničke strukture Agrokomerca, u skladu s odlukom Doma i u
skladu s Međunarodnim knjigovodstvenim standardima i
Međunarodnim revizorskim standardima; c) da nakon okončanja
revizije poduzme sve neophodne radnje da osigura propisno i
brzo provođenje rezultata revizije, uključujući propisnu
registraciju nove vlasničke strukture Agrokomerca, izdavanje
pojedinačnih dioničkih potvrda svakom podnosiocu prijave u
skladu sa Zakonom o vrijednosnim papirima Federacije, kao i
sazivanje skupštine dioničara u skladu sa zakonom, a
najkasnije u roku od tri mjeseca od dana uručenja rezultata
revizije. Osim toga, Dom je, kao privremene mjere, donio
nekoliko zaključaka kojima je podnosiocima prijava omogućeno
da učestvuju u upravljanju Agrokomercom do objavljivanja
rezultata revizije. Dom je, radi toga, naredi da se izvrši
revizija, da se prizna vlasnička struktura preduzeća kako je
registrovana kod nadležnog suda 1991. godine, odnosno, 53%
dioničkog i 47% državnog kapitala. Dom je, dalje, naredio
uspostavljanje privremenog nadzornog odbora u čije sastavu će
biti tri člana koje imenuje Federacija i četiri člana koja
imenuju podnosioci prijava, putem Udruženja dioničara. Dom je
odbacio zahtjev podnosilaca prijava za nadoknadu za
materijalnu štetu, ali je zadržao pravo da donese daljnje
naredbe za pravne lijekove.
Mišljenja o neslaganju
Gosp. Viktor Masenko-Mavi nije se složio s nekoliko zaključaka
Doma. On je tvrdio da bi naredbe, protiv kojih je glasao,
mogle imati negativne posljedice za dioničko društvo
Agrokomerc, jer bi Udruženje dioničara moglo steći
privilegovanu poziciju u upravljanju preduzećem, a što u
svijetlu činjenica u ovom predmetu nije opravdano. Sudija koji
se nije složio sugerisao je pažljivije formulisanje naredbi,
tako da se tuženoj Strani pruži prilika da nađe najbolji način
da ispravi kršenje.
Odluka usvojena 8. februara 2002. godine
Odluka uručena 8. marta 2002. godine
ODLUKA O ZAHTJEVU ZA PREISPITIVANJE
Podnosioci prijava su podnijeli zahtjev za preispitivanje u
kojem su tražili da Dom prizna Udruženje dioničara kao
predstavnika svih dioničara Agrokomerca, uključujući i one
koji nisu njegovi članovi, i da se u svojim zaključcima
isključivo pozove na sve dioničare. Drugo, podnosioci prijava
su osporavali odluku u pogledu zaključka o proglašavanju
neprihvatljivim žalbenog navoda u vezi sa pravom podnosilaca
prijava na rad. Osim toga, oni su tražili da im se prizna
pretvaranje potraživanja radnika za umanjene lične dohotke
isplaćene u periodu od 1987. do 1991. godine. Podnosioci
prijava su takođe tražili da im se kao uplata za interne
dionice prizna pretvaranje vrijednosti zaliha robe. Pored
toga, tražili su da Dom ovlasti Privremeni nadzorni odbor da
odluke o imenovanju uprave i o svim pitanjima koja u skladu sa
Zakonom o privrednim društvima potpadaju pod nadležnost
skupštine dioničara donosi običnom većinom glasova umjesto
dvotrećinskom većinom kako je predviđeno u odluci Doma od 8.
februara 2002. godine. Podnosioci prijava su takođe tražili da
Dom ili smijeni postojeći Upravni odbor Agrokomerca i prenese
sve ovlasti na Privremeni nadzorni odbor ili naredi da se
Upravni odbor sastoji od četiri direktora koja će imenovati
Udruženje dioničara i tri direktora koja će imenovati tužena
Strana.
Tužena Strana je podnijela zahtjev za preispitivanje u kojem
je navela da podnosioce prijava priznaje kao imaoce plaćenih
internih dionica, ali je osporavala valjanost odluke Radničkog
savjeta o emisiji internih dionica, jer je donesena nakon
propisanog roka i stoga ništavna. Nadalje, tužena Strana nije
smatrala razumnim to što je Dom dao "većinska prava u
upravljanju preduzećem u toku tzv. privremenog perioda"
predstavnicima Udruženja dioničara u Privremenom nadzornom
odboru. Konačno, Federacija je stavila prigovor na
neravnopravan položaj dioničara koji nisu ni podnosioci
prijava, niti članovi Udruženja dioničara.
Dom je našao da zahtjevi za preispitivanje ne pokreću
"ozbiljna pitanja koja se tiču tumačenja ili primjene
Sporazuma, ili ozbiljno pitanje od općeg značaja", kako se
zahtijeva prema članu 64(2)(a) Pravila procedure Doma, ili da
ukupne okolnosti ne opravdavaju preispitivanje odluke, što je
drugi zahtjev sadržan u Pravilu 64(2). Prema tome, Dom je
odlučio da odbije zahtjeve za preispitivanje.
Odluka usvojena 9. maja 2002. godine
ODLUKA O DALJNJIM PRAVNIM LIJEKOVIMA
Promjene nakon donošenja odluke o prihvatljivosti i meritumu
Kao što je gore navedeno, odlukom Doma o prihvatljivosti i
meritumu propisano je uspostavljanje sedmočlanog privremenog
nadzornog odbora Agrokomerca (četiri člana imenuju podnosioci
prijava, a tri člana imenuje Federacija). Za donošenje odluka
u okviru opšte nadležnosti skupštine dioničara te za promjene
članova uprave propisana je dvotrećinska većina od 5 članova.
Privremeni nadzorni odbor je uspostavljen u aprilu 2002.
godine, a prvi sastanak je sazvan u maju 2002. godine.
Međutim, privremeni nadzorni odbor, od uspostavljanja, nije
mogao donijeti nijednu odluku niti izvršiti nijednu funkciju.
Četiri člana koja su imenovali podnosioci prijava bili su
spriječeni da vrše svoje dužnosti od strane uprave koja im
nije omogućila pristup dokumentima i prostorijama preduzeća.
Dalje, čini se da su nejasnoćom, u vezi sa tim da li se
"Agrokomercom" trenutno upravlja prema Zakonu o preduzećima iz
1995. godine, ili prema Zakonu o privrednim društvima iz 1999.
godine, upravnom odboru (koji je imenovala Federacija 2.
avgusta 2001. godine) i upravi (koju je imenovao upravni
odbor) date dodatne osnove za opstrukciju svakog značajno
učešća u upravljanju preduzećem članova privremenog nadzornog
odbora koje su imenovali podnosioci prijava. Upravni odbor je
nastavio da funkcioniše kao nadzorni odbor dok je privremeni
nadzorni odbor, uspostavljen odlukom Doma, postojao samo na
papiru, bez stvarne moći. Podnosioci prijava su se žalili Domu
na ovakvo stanje u više navrata.
Daljnji pravni lijekovi
Kako bi riješio ovu situaciju, Dom je 5. marta 2003. godine,
daljnjim pravnim lijekovima, između ostalog, odlučio sljedeće:
(a) da naredi Federaciji obezbijedi da upravni odbor
"Agrokomerca" prestane funkcionisati kako bi omogućio
privremenom nadzornom odboru da izvršava predviđene funkcije;
(b) da djelimično povuče uslov apsolutne većine te da ovlasti
privremeni nadzorni odbor da zamjeni tri od sadašnjih šest
izvršnih direktora uprave, imenuje jednog izvršnog direktora
na upražnjeno mjesto u upravi, te da odluči koji će od četiri
imenovana izvršna direktora vršiti funkciju zamjenika
direktora preduzeća.
Dom je zadržao pravo da izda još daljnjih naredbi ako ocijeni
da je to potrebo kako bi se ispravila kršenja ustanovljena u
odluci o prihvatljivosti i meritumu.
Odluka usvojena 5. marta 2003. godine
Odluka uručena 7. marta 2003. godine.
|