Predmet
br.: CH/00/3880
Podnosilac prijave: Momčilo MARJANOVIĆ
Tužena strana: Republika Srpska
Datum uručenja: 11. novembar 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI
I MERITUMU
Činjenice
Podnosilac prijave je državljanin Bosne i Hercegovine srpske
nacionalnosti. Uhapšen je i optužen za ubistvo jula 1994.
godine. Dana 18. jula 1996. godine podnosilac prijave oglašen
je krivim za ubistvo i osuđen na 7 godina zatvora. I
podnosilac prijave i javni tužilac su uložili žalbe protiv
prvostepene presude, a 20. decembra 1996. godine Viši sud u
Bijeljini uvažio je žalbu podnosioca prijave i predmet vratio
na ponovno suđenje. Dana 14. maja 1998. godine otpočelo je
ponovno suđenje podnosiocu prijave pred Višim sudom u
Bijeljini, a 31. avgusta 1999. godine ponovo je oglašen krivim
za ubistvo i osuđen na kaznu od 7 godina zatvora. Vrhovni sud
Republike Srpske je 22. maja 2000. godine uvažio žalbu koju je
podnio javni tužilac i izmijenio kaznu podnosioca prijave na 8
godina zatvora. Dana 18. marta 2002. godine je pušten iz
pritvora. Njegova kazna je trebalo da istekne 18. jula 2002.
godine.
Podnosilac prijave se žalio na razne povrede svojih prava u
odnosu na zakonitost i dužinu pritvora, pravičnost i dužinu
postupka kao i da je bio podvrgavan nehumanom i ponižavajućem
postupanju u zatvoru. Nadalje se žalio da su ga lišili prava
na posjete članova porodice te da su se zatvorski organi
uplitali u njegovo pravo na pristup telefonu i pravo na
prepisku.
Prihvatljivost
Dom je prvo razmotrio da li je nadležan, ratione temporis, da
razmatra predmet, imajući na umu da je podnosilac prijave bio
lišen slobode prije stupanja na snagu Sporazuma, 14. decembra
1995. godine. Podsjećajući na predmet Damjanović protiv
Federacije Bosne i Hercegovine, Dom je zapazio da iako se od
njega zahtijeva da svoje ispitivanje predmeta ograniči na
razmatranje toga da li su ljudska prava podnosioca prijave
bila povrijeđena ili ugrožena nakon tog datuma, on može
razmatrati i događaje prije tog datuma da bi ocijenio opšti
način na koji je predmet podnosioca prijave rješavan.
Drugo, što se tiče žalbenih navoda podnosioca prijave u vezi
njegovog prava na život, prava da ne bude podvrgnut nehumanom
i ponižavajućem postupku ili kažnjavanju te njegovog prava da
ne mora obavljati i ne bude primoran na prisilni rad, Dom je
zaključio da su ti žalbeni navodi nepotkrijepljeni i da ne
ukazuju da postoji kršenje prava i sloboda zagarantovanih
Sporazumom.
Treće, u pogledu neiscrpljivanja domaćih pravnih lijekova, Dom
je zaključio da je podnosilac prijave pred domaćim sudovima
osporio zakonitost svih odluka o svome pritvoru.
Četvrto, što se tiče njegovih navoda o diskriminaciji, Dom je
zaključio da je njegov žalbeni navod u vezi diskriminacije
očigledno neosnovan po relevantnim osnovama, pošto on nije
naveo da je s njim postupano drugačije.
Dom je prijavu proglasio prihvatljivom prema članovima 5, 6 i
8 Konvencije, a ostatak prijave je proglasio neprihvatljivim.
Meritum
Član 5(1)(c) Konvencije
Dom je zaključio da je u periodu od 14. decembra 1995. do 20.
februara 1997. godine pritvor podnosioca prijave bio u skladu
s postupkom propisanim zakonom u svrhu njegovog privođenja
nadležnim sudskim organima radi postojanja osnovane sumnje da
je počinio krivično djelo. Međutim, Dom je podsjetio da prema
domaćem zakonu o nastavku pritvora mora ex officio odlučiti
sudsko vijeće u roku od 2 mjeseca od zadnje odluke. U
periodima od 20. februara 1997. do 9. septembra 1997. godine i
od 9. novembra 1997. do 23. jula 1998. godine, pošto odluka o
pritvoru nije preispitana svaka dva mjeseca, pritvor
podnosioca prijave nije bio u skladu s postupkom pripisanim
zakonom te predstavlja povredu člana 5(1)(c) Konvencije.
Član 5(3) Konvencije
Dom je ustanovio da su u predmetu podnosioca prijave domaći
organi vlasti propustili da razmotre elemente koji su mogli
biti "relevantni i dovoljni" da bi se opravdalo produžavanje
pritvora u smislu člana 5 stav 3 Konvencije. Pritvor
podnosioca prijave zasnivao se jedino na tome da je postojala
osnovana sumnja da je podnosilac prijave počinio krivično
djelo za koje je optužen i da je bio suočen s mogućnošću da
bude osuđen na dugu zatvorsku kaznu u slučaju da ga proglase
krivim. Dom je zapazio da je Evropski sud za ljudska prava
dosljedno navodio da ti osnovi nisu "relevantni i dovoljni" da
bi se opravdalo produžavanje pritvora. Što se tiče kriterija
marljivosti, Dom je našao da je za upravljanje pravnim
sistemom odgovorna tužena Strana, te da se svako odugovlačenje
mora direktno pripisati tuženoj Strani. Dom je takođe zapazio
da je bilo nekoliko dugih perioda neaktivnosti, te, uprkos
tome što je podnosilac prijave i sam donekle doprinio
odugovlačenju, Dom je zaključio da je dužina pritvora
podnosioca prijave od 14. decembra 1995. do 22. maja 2000.
godine prekoračila sve granice razumnosti.
Član 5(4) Konvencije
Dom je zaključio da je u odnosu na periode pritvora od 20.
februara 1997. do 9. septembra 1997. godine i od 9. novembra
1997. do 23. jula 1998. godine podnosilac prijave bio
spriječen da pokrene postupak kojim bi se u kratkom roku
odlučilo o zakonitosti njegovog pritvora. Prema tome, tužena
Strana je povrijedila prava podnosioca prijave zagarantovana
članom 5, stav 4 Konvencije.
Član 6(1) Konvencije
U pogledu žalbenog navoda podnosioca prijave da mu nije
dozvoljeno da unakrsno ispita vještaka tokom prvog suđenja,
Dom je ustanovio da je 20. decembra 1996. godine Viši sud u
Bijeljini uvažio žalbu podnosioca prijave protiv prvostepene
presude, posebno navodeći da nepozivanje vještaka predstavlja
povredu prava podnosioca prijave. U skladu s tim, Dom je
zaključio da su bilo kakvi nedostaci na prvom suđenju u ovom
pogledu bili djelotvorno ispravljeni u postupku ponovnog
suđenja.
U pogledu zahtjeva o razumnom vremenskom roku, Dom je
zaključio da činjenice predmeta kako su iznesene nisu
pretjerano komplikovane, niti su bile dovoljan razlog za
kašnjenje u postupku. Drugo, Dom je ponovio da je za
upravljanje pravnim sistemom odgovorna tužena Strana, te da se
svako odugovlačenje mora direktno pripisati tuženoj Strani.
Dom je takođe zapazio da je bilo nekoliko dugih perioda
neaktivnosti, te, uprkos tome što je podnosilac prijave i sam
donekle doprinio odugovlačenju, Dom je zaključio da je dužina
pritvora podnosioca prijave od 14. decembra 1995. do 22. maja
2000. godine prekoračila sve granice razumnosti, čime je
povrijeđeno njegovo pravo da mu se sudi u okviru razumnog roka
kako se garantuje članom 6, stav 1 Konvencije.
Član 6(3)(c) Konvencije
Dom je zapazio da je podnosilac prijave bio bez pravnog
zastupnika tokom perioda od sedam mjeseci te da tužena Strana
nije dala primjereno objašnjenje za to. U vezi s tim, Dom je
zaključio da je podnosiocu prijave tokom tog perioda zaista
bila neophodna djelotovorna pravna pomoć te je našao da je to
povreda člana 6(3)(c) Konvencije.
Član 8 Konvencije
U vezi žalbenog navoda podnosioca prijave da su se zatvorski
organi uplitali u njegovo pravo na porodični život, pristup
telefonu i pravo na prepisku, Dom je zaključio da u nedostatku
posebnog dokaza u suprotnom smislu njegovi navodi nisu
potkrijepljeni. Stoga nije došlo do povrede člana 8
Konvencije.
Pravni lijekovi
Dom je naredio Republici Srpskoj da podnosiocu prijave isplati
iznos od 3.000 KM na ime kompenzacije za nematerijalnu štetu.
Dom je odbacio ostatak zahtjeva za kompenzaciju podnosioca
prijave.
Odluka je usvojena 11. oktobra 2002.
Odluka je uručena 8. novembra 2002.
|