Predmet
br.: CH/97/104, CH/97/106, CH/97/107, CH/98/374,
CH/98/386, CH/99/2997 i CH/00/4358
Podnosilac prijave: Brankica TODOROVIĆ, Smaila HODŽIĆ,
Azra HADŽIĆ, Remsa MULALIĆ-PAPO, Žanka ILIĆ, Milenko VIŠNJEVAC
i Mihailo JANKOVIĆ
Tužena strana: Bosna i Hercegovina i Federacija Bosne i Hercegovine
Datum uručenja: 11. oktobar 2002. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI
I MERITUMU
Činjenice
Podnosioci prijava su građani Bosne i Hercegovine. Prije
raspada Socijalističke federativne republike Jugoslavije oni
su položili devize kod komercijalnih banaka u toj zemlji. Zbog
rastuće nestašice deviza i drugih ekonomskih problema, isplata
sredstava sa ovih računa stare devizne štednje postepeno je
ogrganičavana zakonskim propisima koji su donošeni tokom
1980-ih i početkom 1990-ih.
Svi zahtjevi podnosilaca prijava da podignu novac sa svojih
račune devizne štednje u periodu poslije rata u Bosni i
Hercegovini bili su odbačeni, ili bez obrazloženja ili uz
pozivanje na zakone koje je usvojila SFRJ, Republika Bosna i
Hercegovina ili Federacija Bosne i Hercegovine. Neki
podnosioci prijava pokrenuli su sudske postupke za
ostvarivanje pristupa deviznoj štednji, ali ti postupci su do
danas bez uspjeha. Iako je jedna presuda donesena u korist
jednog podnosioca prijave, ministar finansija Federacije Bosne
i Hercegovine ga je kasnije obavijestilo da njegova presuda ne
može biti izvršena.
U skladu sa zakonima koje je Federacija Bosne i Hercegovine
usvojila 1997. i 1998. godine, a posebno Zakonom o utvrđivanju
i realizaciji potraživanja građana u procesu privatizacije,
potraživanja građana po osnovu stare devizne štednje treba da
budu riješena u procesu privatizacije imovine u društvenom i
javnom vlasništvu. Prema ovom Zakonu, Federacija je izdavala
certifikate koji se mogu koristiti u procesu privatizacije za
otkup stanova, opštinskih poslovnih prostora, dionica
preduzeća ili drugih dobara. Ovakva procedura je predviđena da
bi se realizovala potraživanja građana i time spriječio
propadanja platnog sistema javnog duga i bankovnog sistema.
Dom je, prethodno, 9. juna 2000. godine, u predmetu br.
CH/97/48 i drugi, Poropat i drugi protiv Bosne i Hercegovine i
Federacije Bosne i Hercegovine, u vezi sa podnosiocima prijava
koji su bili u sličnim situacijama, odlučio da su, po osnovu
stare devizne štednje, Bosna i Hercegovina i Federacija Bosne
i Hercegovine prekršili prava podnosilaca prijava na mirno
uživanje imovine prema članu 1 Protokola br. 1 uz Evropsku
konvenciju o ljudskim pravima. Dom je, između ostalih pravnih
lijekova, naredio da Federacija Bosne i Hercegovine "izmijeni
i dopuni program privatizacije tako da postigne pravičnu
ravnotežu između opšteg interesa i zaštite imovinskih prava
podnosilaca prijava kao imalaca stare devizne štednje".
Od 2. novembra 2000. godine do 8. februara 2002. godine
Federacija je izmijenila i dopunila razne odredbe Zakona o
potraživanjima građana u pokušajima da izvrši naredbu Doma iz
odluke Poropat i drugi. Ustavni sud Federacije Bosne i
Hercegovine je 8. januara 2001. godine odlučio da članovi 3,
7, 11 i 18. Zakona o potraživanjima građana - odredbe
suštinske za određivanje načina konverzije stare devizne
štednje u certifikate - nisu u skladu sa Ustavom Federacije
Bosne i Hercegovine.
Podnosioci prijava su se žalili da je prekršeno njihovo pravo
na mirno uživanje imovine, zagarantovano članom 1 Protokola
br. 1 uz Evropsku konvenciju o ljudskim pravima, i njihovo
pravo na pravičnu raspravu u razumnom roku pred nezavisnim i
nepristrasnim sudom, zagarantovano članom 6 Konvencije.
Prihvatljivost
Dom je zauzeo stav da su prijave prihvatljive protiv Bosne i
Hercegovine u dijelu u kome se odnose na član 1 Protokola br.
1 uz Konvenciju, ali je proglasio neprihvatljivim ratione
personae žalbene navode upućene protiv Bosne i Hercegovine u
pogledu onemogućenosti pristupa sudovima, kako je
zagarantovano članom 6 Konvencije. Dom je ustanovio da je
nadležan ratione personae da u cjelini razmatra prijave protiv
Federacije.
Imajući u vidu pokušaje podnosilaca prijava da dobiju odštetu
putem pravosuđa, Dom je smatrao podnosioci prijava nemaju
raspoloživih djelotvornih pravnih lijekova koje bi od njih
trebalo zahtijevati da ih iscrpe. Pored toga, propust gđe
Mulalić-Rapo, gđe Ilić i gosp. Jankovića da pokretnu postupke
i povlačenje tužbe gđe Hodžić, ne sprečavaju Dom da ispita
njihove prijave.
Tužena Strana je uložila prigovor res judicata, jer su ove
žalbe u osnovi iste kao stvar koju je Dom već ispitao. Dom je
zaključio da se njegova odluka u predmetu Poropat i drugi nije
odnosila ni na jednog podnosioca prijava; dakle, načelo res
judicata se ne može vezati za njih. Pored toga, Dom je
zaključio da trenutni status zakona koji utiče na staru
deviznu štednju, u skladu sa odlukom Ustavnog suda Federacije,
pokreće nova pitanja koja Dom nije razmatrao niti riješio.
Konačno, Dom je razmotrio da li je prijava gosp. Višnjevca
neprihvatljiva prema pravilu šest mjeseci. Dom je zaključio
da, iz razloga što navodnu povredu čini situacija koja se
nastavlja, pravilo šest mjeseci ne može da se primijeni dok se
ta situacija ne okonča, što se nije dogodilo.
Meritum
Dom je pozdravio izmjene i dopune relevantnih zakona
Federacije Bosne i Hercegovine u cilju izvršenja ranije odluke
Doma u predmetu Poropat i drugi. Međutim, odlukom Ustavnog
suda Federacije od 8. januara 2001. godine kojom se neki od
zakona proglašavaju neustavnim, nastavljene primjene zakona,
nereagovanje zakonodavnih organa i očigledne nedostupnosti
pravnih lijekova pred domaćim sudovima, Dom je ustanovio
stanje pravne nesigurnosti i uplitanje u imovinska prava
podnosilaca prijava. Zapažajući da su zakonske mjere koje je
Federacija preduzela u skladu s opštim interesom, Dom nije
našao opravdanje za propust tuženih Strana da riješe nastalu
pravnu nesigurnost i uplitanje u imovinska prava podnosilaca
prijava. Trenutna situacija stavlja neproporcionalan teret na
pojedine imaoce računa, te je Federacija Bosne i Hercegovine
time prekršila prava podnosilaca prijava zagarantovana članom
1 Protokola br. 1 uz Konvenciju. Zbog opšte odgovornosti Bosne
i Hercegovine za pitanja koja se tiču stare devizne štednje,
Dom je ustanovio da je i ona povrijedila član 1 Protokola br.
1 uz Konvenciju od strane.
Dom je takođe ustanovio da je Federacije Bosne i Hercegovine
povrijedila član 6 Konvencije jer je faktički onemogućila
pristup sudu podnosiocima prijava. U predmetu gosp. Milenka
Višnjevca, Dom je ustanovio posebnu povredu člana 6 Konvencije
jer Federacija nije izvršila pravosnažnu sudsku presudu
podnosioca prijave.
Pravni lijekovi
Dom je naredio Federaciji Bosne i Hercegovine da, u roku od
šest mjeseci od dana uručenja ove odluke, ukloni nastalu
pravnu nesigurnost donošenjem relevantnih i obavezujućih
zakona ili propisa koji se jasno bave ovim problemom na način
spojiv sa članom 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju, kako je
protumačeno u odluci Doma u predmetu Poropat i drugi kao i u
ovoj odluci. Stvarni metod rješavanja situacije i uklanjanja
nastale pravne nesigurnosti odrediće Federacija. Dom je takođe
zadržao prava da naredi dodatne pravne lijekove u ovim
predmetima šest mjeseci nakon datuma ove odluke.
Odluka usvojena 7. oktobra 2002. godine
Odluka uručena 11. oktobra 2002. godine
|