VI
STRATEGIJA U RJEŠAVANJU PREDMETA
PRED DOMOM
Dom je razmatrao
različite strategije i postupke za djelotvorno rješavanje
ogromnog broja predmeta pred Domom, te je razvio nekoliko
"modela" odluka za korištenje u određenim tipovima
predmeta. Nedovoljni resursi, posebno u smislu osoblja i uredskog
prostora znače da se ove strategije, postupci i mehanizmi
za rješavanje tolikog broja predmeta mogu samo djelomično
primijeniti. Štaviše, na strateški pristup Doma utjecali su
i drugi važni faktori koji se odnose na svrhu i zakonski mandat
Doma i njegovu ulogu u doprinosu vladavini prava u Bosni i
Hercegovini.
Prema članu VIII(2)(e)
Aneksa 6 Dejtonskog mirovnog sporazuma, "Dom će nastojati
prihvatiti i dati posebnu prednost pritužbama na posebno teške
ili sistematske povrede i onima koje se temelje na navodnoj
diskriminaciji po zabranjenim osnovama".
Nastojeći zadovoljiti
ovaj princip sadržan u njegovom osnovnom instrumentu, Dom
je usvojio sljedeće neformalne smjernice za rješavanje predmeta:
- prioritet se
daje navodima o posebno teškim povredama ljudskih prava, kao
što su povrede prava na život, mučenje, nehumano i ponižavajuće
ponašanje, nezakonit pritvor, nestanci osoba, ozbiljne povrede
principa pravičnog suđenja;
- prioritet se daje navodima o diskriminaciji;
- štaviše, iako to nije izričito pomenuto u članu VIII(2)(e),
Dom daje prioritet prijavama u kojima se
(a) pokreće neko novo pravno pitanje koje je od posebne važnosti
za Bosnu i Hercegovinu, tako da odluka Doma može poslužiti
kao pravni presedan ili kao smjernica za donošenje domaćih
odluka, i pred organima uprave i pred sudovima; ili
(b) su od posebne važnosti za unapređenje vladavine zakona
u Bosni i Hercegovini.
A. SISTEMATSKE POVREDE LJUDSKIH PRAVA
Sto se tiče mandata
da se daje prioritet navodima o sistematskim povredama ljudskih
prava, Dom je zapazio da većina predmeta kojim se on bavi
predstavlja pojedinačne primjere sistematskih (bar u smislu
široke rasprostranjenosti) povreda ljudskih prava. Takvi su
primjeri opstrukcija procesa povratka izbjeglica što za rezultat
ima povrede prava na poštivanje doma i imovine osoba, zamrzavanje
starih bankovnih računa, diskriminacija pri zapošljavanju,
nestanci osoba, sistematski propusti sudova da u razumnom
roku odluče o predmetima koje su podnijeli pripadnici manjina.
Oko dvije trećine prijava registrovanih pred Domom podneseno
je u ovakvim tipovima predmeta. U vezi sa ovim sistematskim
povredama ljudskih prava, Dom vidi svoju ulogu u tome da odluči
u "vodećim predmetima", odnosno pravnim presedanima,
čime se obezbjeđuju principi koje treba da primijene oni koji
donose odluke, bilo da su domaće ili međunarodne provenijencije,
kako bi se riješili preostali takvi predmeti u kojima postoji
isti činjenični obrazac. Rezultat odluke Doma u vodećim predmetima
je promijenjeno zakonodavstvo u vezi sa JNA stanovima i u
vezi sa zamrznutim bankovinm računima, jer su se mnogi žalbeni
navodi odnosili na povrede ljudskih prava koje su oni prouzročili.
B. KATEGORIJE
PREDMETA KOJI SE MOGU KVALIFICIRATI ZA "STANDARDIZOVANE"
ODLUKE
- Brisanje rijesenih
predmeta, posebno u slučaju vraćanja u posjed predratnih stanova
i kuća
Po članu VIII(3)
Aneksa 6 Sporazuma o ljudskim pravima, Dom može brisati prijavu
sa svoje liste predmeta kada je "stvar već riješena"
i kada je u skladu sa poštivanjem ljudskih prava da se dalje
ne nastavi sa razmatranjem te stvari. Približno 3.000 prijava
čiji su predmeti u postupku rješavanja pred Domom tiče se
vraćanja u posjed stana ili kuće. S obzirom na sporu ali stalnu
stopu porasta primjene imovinskih zakona u Bosni i Hercegovini,
mnogi od predmeta pred Domom su vjerovatno predodređeni za
odluku o brisanju jer je podnosilac prijave vratio u posjed
svoj stan ili se, u predmetima koji se tiču bivših JNA stanova,
mogao uknjižiti kao vlasnik stana.
Dom donosi odluku
o brisanju kada od podnosioca prijave dobije pismo o tome
da je vraćen u posjed. Do decembra 2001. godine doneseno je
297 odluka o brisanju, od kojih se većina odnosi na vraćanje
u predratne domove.
Konačno, i što
je najvažnije, Dom zauzima sve aktivniji stav prema identificiranju
predmeta u kojima je podnosilac prijave vratio u posjed svoje
predratno mjesto stanovanja. To uključuje uspostavljanje procedure
u svrhu razmjene informacija sa bazom podataka o vraćanju
u posjed koju ima CRPC. I ponovno, ova nova strategija će
voditi do identifikacije brojnih riješenih predmeta.
- Model odluka
u predmetima zamrznitih bankovinh računa
Pred Domom se
nalazi oko 2.000 "predmeta zamrznutih bankovnih računa".
Dom je u maju 2000. godine uručio svoju odluku u prva četiri
ovakva predmeta. Kako bi ispoštovala naredbe Doma o pravnim
lijekovima koje su donesene u toj odluci, vlada i zakonodavno
tijelo Federacije BiH su izmijenili i dopunili relevantno
zakonodavstvo. Dom trenutno razmatra oko 30 dodatnih "predmeta
zamrznutih bankovnih računa". U toku ovog procesa on
ce procijeniti da li, kao rezultat promjena zakona, i dalje
postoji veliki teret dokazivanja na pojedinim imaocima stare
devizne štednje, što predstavlja povredu njihovog prava na
mirno uživanje imovine. Ako Dom utvrdi da više nema nikakve
povrede, biće moguće napraviti model odluke, kojom se preostali
predmeti stare devizne štednje proglašavaju neprihvatljivim.
Analogno, ako
bi Dom našao da, čak i nakon promjene zakonodavstva, postoji
povreda prava podnosilaca prijava na mirno uživanje njihovih
posjeda, Dom bi vjerovatno naredio pravni lijek koji bi se,
dok se formalno odnosi samo na prijave o kojima je donesena
odluka, u osnovi odnosio na svih 2.000 prijava o zamrznutim
bankovnim računima.
- Model odluka
u predmetima implementacije odluka Komisije Aneksa 7
Dom je napravio
model odluke o prihvatljivosti i meritumu za predmete koji
se tiču propusta stambenih organa vlasti da implementiraju
odluke Komisije za imovinske zahtjeve izbjeglica i raseljenih
lica (Komisija Aneksa 7). Iako model odluke omogućava Domu
da (relativno) brzo odluči o grupi takvih predmeta, postoje
drugi razlozi koji bi mogli biti protiv toga. Ovi razlozi
su vezani za izričito i obavezujuće uvođenje zahtjeva "kronoloskog
reda" za proces vraćanja u posjed u novom imovinskom
zakonu za implementaciju zakona koji je Visoki predstavnik
nametnuo u decembru 2001. godine. Kod donošenja takvih odluka
- ako se koriste u organizovanoj proceduri - pojavljuje se
rizik da implementacija odluka Doma u okviru rokova koje Dom
postavi bude u raskoraku u pogledu zahtjeva određenog kronološkog
reda. Ovo ponovno ilustruje okolnosti u kojima pristup broju
predmeta Doma, gdje se teži ekspeditivnom donošenju odluka
u što više predmeta, može biti kontraproduktivan u svjetlu
šire slike.
- Model odluka
o prihvatljivosti i brisanju
Dom je izradio
model odluka za standardne odluke o neprihvatljivosti i brisanju,
koji u znatnoj mjeri ubrzava proces pravljenja nacrta u standardnim
situacijama. Ovi modeli odluka se tiču npr. predmeta koji
su van nadležnosti Doma ratione temporis, gdje je podnosilac
prijave propustio da iscrpi domaće pravne lijekove, gdje podnosilac
prijave traži od Doma da postupa kao dodatna žalbena instanca
u domaćem pravosudnom sistemu ili u predmetima gdje se podnosilac
prijave žali na deložaciju iz stana koji treba da napusti
kako bi se omogućio povratak predratnog nosioca stanarskog
prava.
- Prijave gdje
postoji jasno propuštanje da se iscrpe domaći pravni lijekovi
Dom je uvijek
primao veliki broj predmeta gdje podnosioci prijava podnose
prijavu Domu ne sačekavši konačnu odluku u svom predmetu pred
domaćim organima vlasti, upravnim i sudskim. Po članu VIII(2)(a)
Sporazuma o ljudskim pravima, od podnosilaca prijava se traži
da iscrpe efikasne domaće pravne lijekove prije nego što se
obrate Domu. U svojoj praksi Dom ima naglašen zahtjev da dostupni
pravni lijekovi budu efikasni, i razmatrao je u meritumu mnoge
prijave u kojima domaći pravni lijekovi formalno nisu bili
iscrpljeni jer su izgledi za udovoljenje osnovanim žalbenim
zahtjevima bili nejasni.
Međutim, Dom
trenutno prima znatan broj prijava u kojima podnosioci prijava
potpuno ignoriraju postojanje sistema domaćih sudova nadležnog
za bavljenje njihovim pritužbama, ili se obraćaju Domu manje
više u isto vrijeme kada pokreću postupak pred domaćim organima
vlasti. U mnogim od ovih predmeta, ne postoji prima facie
nikakav razlog da bi se sumnjalo da domaći pravni lijek ne
bi mogao biti efikasan. Ispostavlja se da su ove prijave,
prema tome, jasno neprihvatljive.
Dom bi mogao
povećati broj odluka kojima se identifikuju ovi predmeti i
proglašavaju neprihvatljivim, posebno ako bi imao više domaćih
pravnika. Međutim, može se postaviti pitanje da li su resursi
Doma dobro iskorišteni pri donošenju brojnih odluka gdje se
jasno neprihvatljive prijave odbijaju. Mogao bi se iznijeti
argument da povećan broj odluka o neprihvatljivosti može obeshrabriti
buduće prijave iste vrste o zlostavljanju. Međutim:
(a) većinu podnosilaca
prijava ne zastupaju pravnici pa oni i nisu svjesni zahtjeva
o prihvatljivosti;
(b) podnošenje prijave Domu ne uključuje nikakve troškove,
a troškovi advokata i sudski troškovi su za mnoge ljude prepreka
da se tuže pred domaćim sudovima. Prema tome, njih se ne može
tako lako obeshrabriti da, umjesto pred domaćim sudskim sistemom,
podnose prijave pred Domom.
C. USPOSTAVLJANJE
RAVNOTEZE IZMEĐU KOLIČINE
ODLUČENIH PREDMETA I UTJECAJA ODLUKA
Dom moze povećati
broj odlučenih predmeta tako što će veći dio svojih ionako
nedovoljnih resursa (tj. radne sate pravnika i prevodilaca)
odrediti za donošenje odluka u predmetima koji ukljušuju brisanje,
predmetima u kojima se mogu napraviti standardizovane odluke,
te u predmetima koji su jasno neprihvatljivi. Međutim, ako
bi slijedio ovakav "kvantitativno orjentiran" pristup.
Dom bi uglavnom odlučivao o predmetima o kojima je već odlučio
sa stanovišta suštine (zato što je stvar zapravo već riješena
ili zato što je Dom već naveo zakon u vodećoj odluci koja
se bavi istim pitanjem, te je time u suštini odlučio i o drugim
identičnim predmetima) ili pak o predmetima koji ni izbliza
ne otkrivaju povredu Sporazuma o ljudskim pravima.
Dom trenutno
svoje resurse uglavnom usmjerava na donošenje odluka u
(a) predmetima
koji uključuju zahtjeve za privremene mjere, koje po njihovoj
prirodi treba hitno rješavati; i
(b) predmetima koji uključuju navode o posebno ozbiljnim povredama
ljudskih prava i diskriminaciju, i predmetima koji pokreću
nova pravna pitanja, gdje odluka Doma može poslužiti kao pravni
presedan za domaće sudove, i konačno u drugim predmetima koji
obećavaju da će imati poseban uticaj na vladavinu zakona u
Bosni i Hercegovini.
Pošteno bi bilo
reći da ukupna procedura (pismena procedura koja uključuje
strane, moguća usmena rasprava, istraživanje domaćih i međunarodnih
zakona od strane pravnika, pravljenje nacrta memoranduma i
odluka, razmatranje sudaca) kod odlučivanja o prihvatljivosti
i meritumu u jednom predmetu uključuje iste resurse Doma (vrijeme
pravnika, prevodilaca i sudija) koliko je potrebno da bi se
odlučilo o 40 ili 50 prijava koje bi mogle biti riješene standardiziranom
odlukom.
Ipak, utjecaj
Doma na poštivanje ljudskih prava i vladavinu zakona u Bosni
i Hercegovini obezbjeđuje se prvenstveno ovim "velikim"
odlukama, koje zahtijevaju veće angažovanje resursa, a ne
sa petnaest do trideset odluka o neprihvatljivosti i brisanju
koje Dom donese svakog mjeseca.
Zato je neophodno
da Dom nađe mjeru između dvije sukobljene potrebe: na jednoj
strani da riješi važne predmete za koje ima mandat da im da
prioritet, predmete koji pokreću nova pitanja i koji će uspostaviti
presedane, odnosno predmete koji su od osobitog značaja za
vladavinu zakona u Bosni i Hercegovini, i, na drugoj strani,
da odluči o što više "manjih", "standardnih",
neprihvatljivih predmeta i onih za brisanje, kako bi se ograničio
nekontrolisani porast broja neriješenih predmeta.
D. OGRANIČENJA POVEĆAVANJA UČINKOVITOSTI
Vrijedi pomenuti
da Dom razmatra pravnu izvodljivost mnogo radikalnijih mjera
za povećanje učinkovitosti njegovih procesa, koje bi dotakle
samu srž sudske procedure pred Domom, tj. uvođenje sistema
sudije izvještača, ili malih vijeća za standardne odluke o
neprihvatljivosti i brisanju (koja bi možda bila sastavljena
samo od domaćih sudaca). Međutim, odredbe Aneksa 6 stavljaju
kruta ograničenja na zakonsku mogućnost da se punovažno promijeni
postupak pred Domom s tim u vezi. Osim toga, postoji i sumnja
u pogledu toga da li bi te promjene zaista povećale sposobnost
Doma da rješava više suštinskih predmeta nego što ih rješava
sada.
|