I
UVOD
Godina 2001.
bila je vrlo produktivna u pogledu rada Doma za ljudska
prava. Dom je za 11 sjednica koje je održao u toku godine
donio 358 odluka od
kojih su 31 suštinske odluke o prihvatljivosti i meritumu
i 3 odluke o preispitivanju. Predmeti u kojima su odluke
donesene odnose se na
imovinska pitanja, diskriminaciju pri zapošljavanju, vjersku
diskriminaciju, dužinu postupka, neizvršavanje sudskih odluka,
pravično suđenje, eksproprijaciju, nestala lica i loše postupanje
prema zatočenima. U osam predmeta, koji uključuju gotovo
100 podnosilaca prijava, održano je sedam javnih rasprava
u toku kojih su saslušani svjedoci i predočeni dokazi. U
odnosu na prethodnu godinu registrovano je nešto manje prijava,
ali Dom je još uvijek svakog mjeseca u prosjeku primao 150 prijava.
Broj predmeta
stalno se povećava tako da je na kraju 2001. godine broj
registrovanih prijava dostigao brojku od 8.481. Ovaj broj
se dramatično
povećao u toku prva četiri mjeseca 2002. godine tako da
je krajem aprila dostigao brojku od 10.390. U prosjeku,
Dom donosi oko 35 odluka na svakom svom mjesečnom zasjedanju
koje traje jednu sedmicu. Nažalost, sa trenutnim sredstvima
nije moguće premostiti ogromni procjep između primljenih
prijava i odluka koje se donose svakog mjeseca. Ipak, statistika
ne odražava stvarno stanje u potpunosti. Vjerovatna sudbina
nekoliko hiljada prijava su "standardne" odluke
o brisanju ili neprihvatljivosti zbog toga što je stvar
već rješena, tj. zbog napretka u procesu povratka izbjeglica,
ili zato što je Dom već citirao zakone u vodećoj odluci
koja se bavi istim pitanjem, ili radi očiglednog propusta
da se iskoriste domaći pravni lijekovi ili zbog očigledne
neosnovanosti predmeta. Međutim, da ne bi trošio oskudna
sredstva pri odlučivanju u ovakvim predmetima, Dom je svjesno
odlučio dati prioritet predmetima u kojima se žalbeni navodi
odnose na diskriminaciju i druge ozbiljne povrede ljudskih
prava kao što su nezakonito zatvaranje ili povrede principa
pravičnog suđenja, kao i predmetima koji mogu poslužiti
kao presedan ili su od posebnog značaja za unapređenje vladavine
zakona u Bosni i Hercegovini.
Ovako veliki
broj prijava Domu posljedica je nekoliko faktora: zapaženo
je da su domaći sudovi nedjelotvorni i pristrasni kada se
bave predmetima koji uključuju osobe koje ne pripadaju većinskoj
grupi; priznato je da je Dom efikasan i nepristrasan sud
čije se naredbe poštuju, iako pod pritiskom međunarodne
zajednice; a postupak podnošenja prijave Domu ne uključuje
nikakve troškove, kao što su advokatski honorar ili sudski
troškovi. Ustvari, dok se tekuća reforma sudstva konačno
ne završi, Dom će i dalje biti smatran osnovnim garantom
nepristrasnog i nezavisnog rješavanja povreda ljudskih prava.
Za sudski sistem
Federacije 2001. godina je bila posebno teška, Ustavni sud
Federacije veći dio godine nije funkcionirao, a Vrhovni
sud je u posljednja četiri mjeseca 2001. godine ostao bez
polovine svojih članova. Kako se godina bližila kraju bilo
je sve više poteškoća u odnosima između Federacije i Doma.
Zastupnik Federacije je u medijima oštro kritikovala određene
odluke Doma, pokušavajući na taj način da Dom uvuče u domaću
političku arenu. Ovakav način ponašanja od strane izvršnog
ogranka vlasti veoma je neuobičajen u demokratskim društvima
i to je još jedna naznaka hitne potrebe da se ojačaju sudske
institucije.
Uglavnom je
međunarodna zajednica ta koja je odgovorna za napredak koji
je tokom godina postignut u pogledu stepena poštivanja odluka
od strane organa vlasti, s obzirom da Aneks 6 Dejtonskog
mirovnog sporazuma ne sadrži prisilni mehanizam koji bi
osigurao da odluke Doma budu ispoštovane. Federacija nastavlja
prema cilju potpunog poštivanja odluka, mada neke posebne
naredbe jos uvijek ignoriše. Republika Srpska odluke Doma
i dalje izvršava uz velike poteškoće i uglavnom pod pritiskom
međunarodne zajednice. Što se tiče Države, poštivanje odluka
Doma ne postoji, mada joj je naređeno da preduzme pozitivne
radnje samo u nekoliko predmeta zbog njene ograničene nadležnosti.
Finansijski,
Dom je, kao i svih prethodnih godina, mogao da funkcionira
uglavnom zahvaljujući prilozima međunarodne zajednice. Država,
uprkos njenoj obavezi prema Aneksu 6, nije mogla tokom cijele
godine izdvojiti više od 100.000 KM za rad Doma.
Dom ima mandat
koji ističe krajem 2003. godine. Imajući ovo na umu, Dom
će svoja sredstva koncentrisati tako da obezbijedi da preostali
predmeti koje rješava budu takvi predmeti koji će imati
najveći uticaj na zaštitu ljudskih prava u Bosni i Hercegovini.