VII
SURADNJA SA DRUGIM INSTITUCIJAMA
- Ured Visokog
predstavnika (OHR)
OHR je još 1997.
godine, u okviru svoga Odjela za ljudska prava i vladavinu
zakona ustanovio poziciju Koordinatora za institucije koje
se bave ljudskim pravima. Ovo je u velikoj mjeri doprinijelo
odnosima suradnje između Doma i OHR-a. Ta suradnja se proširila
i na takva pitanja kao što su osiguranje finansiranja Doma,
vođenje računa o tome da domaći organi vlasti ispoštuju odluke
Doma, kao i unapređivanje odnosa između Doma i zastupnika
tuženih Strana. OHR je tokom 2001. godine, posebno u pogledu
implemenacije odluka Doma, nastavio igrati aktivnu ulogu,
intervenišući kod domaćih organa vlasti kadgod je to bilo
potrebno, ulažući napore da osigura njihovo izvršavanje. Krajem
2000. godine OHR je uspješno osigurao pristanak sve tri Strane
potpisnice Aneksa 6 Dejtonskog mirovnog sporazuma da se produži
mandat Doma za ljudska prava za još tri godine, do 31. decembra
2003. godine.
- Organizacija
za sigurnost i suradnju u Evropi (OSCE)
Tokom cijele
ove godine OSCE je kao institucija nastavio pružati aktivnu
podršku Domu. Koordinirani putem Odjela za ljudska prava misije
u Sarajevu, službenici OSCE-a na terenu su nastavili sa aktivnom
ulogom u prenošenju informacija o Domu i distibuiranjem njegovih
odluka širom zemlje, obezbjeđivali su Domu informacije o specifičnim
predmetima i upućivali potencijalne podnosioce prijava u Dom.
Kada se narede privremene mjere, službenici na terenu, ponekad
odmah po primanju obavijesti, kretali su u nadgledanje odgovarajućih
lokalnih organa vlasti da vide da li se one poštuju. Tokom
2001. godine OSCE je u nekoliko slučajeva preduzeo i inicijativu
da izvrši pritisak na domaće organe vlasti da ispoštuju odluke
Doma. Redovni sastanci između osoblja Doma i stručnjaka za
imovinska pitanja iz OSCE-a doveli su do razmjene pogleda
o kompleksnim pravnim pitanjima.
- Komisija
za imovinske zahtjeve izbjeglica i raseljenih osoba (Komisija
Aneksa 7)
Osoblje Doma
i Komisije Aneksa 7 redovito se sastaje da bi raspravljalo
o pitanjima - kako pravnim tako i proceduralnim - od zajedničkog
interesa. Dom takođe, u vezi sa svojim predmetima, redovito
traži od Komisije Aneksa 7 podatke u vezi sa izdavanjem odluka
Komisije Aneksa 7, te o stvarnom vraćanju u posjed. Dom je
u aprilu 2002. godine sa Komisijom Aneksa 7 zaključio Memorandum
o razumijevanju kojim se osigurava razmjena informacija o
predmetima koji uključuju vraćanje u posjed povratnika. Ovaj
proces omogućava identifikaciju predmeta koji su riješeni.
- Misija Ujedinjenih
nacija u Bosni i Hercegovini (UNMIBH)
Misija Ujedinjenih
nacija u Bosni i Hercegovini, posebno Međunarodne policijske
snage UN-a (IPTF), bile su aktivno angažovane u nastojanjima
da se osigura da Republika Srpska ispoštuje prvu odluku koju
je Dom ikad donio - Matanović protiv Republike Srpske - a
takođe i kasniju odluku - Avdo i Esma Palić protiv Republike
Srpske - uručenu u januaru 2001. godine. U odluci Matanović
Dom je naredio Republici Srpskoj da poduzme istragu o nestanku
svećenika i njegovih roditelja u septembru 1995. godine. Predočeni
dokazi u ovom predmetu ukazivali su na to da su oni u pritvoru
organa vlasti Republike Srpske nakon što je Dejtonski mirovni
sporazum stupio na snagu. U predmetu Palić Dom je naredio
Republici Srpskoj da poduzme istragu o nestanku vojnog komandanta
Armije Republike Bosne i Hercegovine dok je pregovarao o evakuaciji
civilnog stanovništva iz Žepačke enklave u julu 1995. godine.
Kao i u predmetu Matanović dokazi su ukazivali na to da je
on u pritvoru organa vlasti Republike Srpske nakon što je
Dejtonski mirovni sporazum stupio na snagu. Dom je naredio
Republici Srpskoj da gđi Palić isplati kompenzaciju, što su
oni i učinili nakon što je OHR izvršio snažan pritisak na
odgovorne organe vlasti da to učine. Nažalost, vlade koje
su se smjenjivale u Republici Srpskoj nisu bile voljne da
poduzmu temeljitu istragu ni u jednom od ova dva predmeta,
tako da odluke ostaju u većem dijelu i dalje neizvršene. Zahvaljujući
uglavnom istrajnosti IPTF-a i uprkos tome što je prošlo dosta
vremena i što je bilo i drugih prepreka, tijela Matanovića
su otkrivena u septembru 2001. godine u jednom bunaru i konačno
sahranjena na groblju. IPTF je ranije, u maju 2001. godine,
zabranio vršenje poziva trojici policajca iz Prijedora radi
njihove umiješanosti u predmet Matanović. Vlasti Republike
Srpske još nisu poduzele korake da se otvori istraga u predmetu
Palić.
- Ustavni
sud Bosne i Hercegovine
Dom i Ustavni
sud surađuju i razmjenjuju informacije u odnosu na predmete
koje svaka od tih institucija razmatra da bi se osiguralo
da se isti predmeti ne nađu pred oba suda. Osoblje Doma i
Ustavnog suda se takođe susreće redovito kako bi raspravljali
o drugim pravnim i proceduralnim pitanjima od zajedničkog interesa.
- Ombudsman
za ljudska prava za Bosnu i Hercegovinu
Od 3. januara
2001. godine, Ombudsman za ljudska prava za Bosnu i Hercegovinu
pridržava se Zakona o Ombudsmanu za ljudska prava Bosne i
Hercegovine koji je nametnuo Visoki predstavnik. Dom je pokrenuo
pitanje da li će ovaj novi Zakon imati implikacije na odnos
između dvije institucije, Doma i BiH Ombudsmana, kao i da
ta moguća promjena nije u dovoljnoj mjeri razmotrena prije
nego što je taj zakon nametnut. Ranije je mandat obje institucije
proisticao iz Aneksa 6 Dejtonskog mirovnog sporazuma, a zajedno
su sačinjavale Komisiju za ljudska prava. Pravila procedure
koja su određivala odnos između ove dvije institucije sadražana
su u Aneksu 6, te se postavilo pitanje da li su ova pravila
jos uvijek vazeća. Iako puni efekat ovog novog Zakona na međuodnose
između dvije institucije tek treba u potpunosti procijeniti,
neke promjene procedure su već uslijedile. Na primjer, Ombudsman
za BiH više ne prosljeđuje predmete Domu, niti učestvuje u
postupku Doma kako je predviđeno Aneksom 6. Da li je ovo posljedica
novog Zakona ili interne politike Ombudsmana, ostaje da se
vidi. Takođe nije jasno da li se pravilo šestomjesečnog roka
- kojim je reguliran rok u okviru kojeg podnosioci prijava
moraju podnijeti prijavu bilo Domu, bilo Ombudsmanu na koje
se kolektivno upućuje kao na Komisiju za ljudska prava - sada
odnosi samo na Dom. Nesigurnost u pogledu toga koje proceduralne
odredbe još važe veoma je zbunjujuća za podnosioce prijava,
a pojavljuje se i prostor za nova tumačenja. Što se tiče profesionalnog
nivoa, odnosi ove dvije institucije se i dalje odvijaju u
duhu saradnje.
- Vijeće Evrope
Dom svakih 6
mjeseci objavljuje zbirke koje sadrže puni tekst njegovih
odluka o prihvatljivosti i meritumu, kao i izbor odluka o
prihvatljivosti na engleskom i na domaćim jezicima. Ovi svesci
sa odlukama se uz pomoć Vijeća Evrope distribuiraju širom
Bosne i Hercegovine sucima, advokatima i tužiocima, međunarodnim
organizacijama, domaćim ministarstvima, ambasadama, međunarodnim
i domaćim nevladinim organizacijama i drugim zainteresiranim
institucijama. Na taj način pravna praksa Doma vrši edukativnu
ulogu u pogledu primjene Evropske konvencije o ljudskim pravima
i drugih međunarodnih instrumenata, kao i razvitku vladavine
prava u Bosni i Hercegovini.
|