III
MANDAT I NADLEŽNOST DOMA
Mandat Doma za
ljudska prava je formulisan u članu II Aneksa 6 Dejtonskog
mirovnog sporazuma. Dom ima mandat da razmatra navodna i očigledna
kršenja ljudskih prava kako je to predviđeno Evropskom konvencijom
za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i njenim protokolima,
i navodnu i očiglednu diskriminaciju u uživanju prava i sloboda
predviđenih u Konvenciji i 15 drugih međunarodnih sporazuma
navedenih u Dodatku uz Aneks 6. Dom može primati samo one
prijave koje se tiču stvari koje su u okviru odgovornosti
jedne od Strana potpisnica Aneksa 6 (Bosna i Hercegovina,
Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska), i koje
su se desile ili nastavile nakon što je Dejtonski mirovni
sporazum stupio na snagu (14. decembra 1995. godine). Posebna
prednost se daje navodima o naročito ozbiljnim ili sistematskim
kršenjima, kao i onim koja su zasnovana na navodnoj diskriminaciji
po zabranjenim osnovama.
Dom može primati prijave u vezi takvih kršenja ljudskih prava
direktno od svake od Strana potpisnica Aneksa 6 Dejtonskog
mirovnog sporazuma ili od pojedinaca, nevladinih organizacija
ili grupa pojedinaca koji tvrde da su žrtve kršenja ljudskih
prava, koje je počinila neka od Strana, ili koji djeluju u
ime navodnih žrtava koje su preminule ili nestale.
Prema uvjetima
iz Aneksa 6, kada primi prijavu, Dom mora odlučiti da li da
je prihvati ili odbaci, uzimajući u obzir nekoliko kriterija
navedenih u članu VIII. Ovi kriteriji uključuju: a) da li
postoje djelotvorni pravni lijekovi i da li je podnosilac
prijave dokazao da ih je iscrpio, i da je prijava podnesena
Komisiji (Domu ili BiH Ombudsmanu) u roku od šest mjeseci
od datuma donošenja konačne odluke; b) da li je prijava u
suštini ista kao stvar koju je Dom već ispitivao; c) da li
je prijava nespojiva sa Sporazumom o ljudskim pravima, potpuno
neosnovana, ili predstavlja zloupotrebu prava na žalbu; i
d) da li se prijava tiče stvari koja je trenutno pred nekim
drugim međunarodnim tijelom za ljudska prava ili drugom Komisijom
uspostavljenom Dejtonskim mirovnim sporazumom.
Procedura Doma
sačinjena je po ugledu na Evropski sud za ljudska prava. Ako
Dom na samom početku ne odluči da je prijava neprihvatljiva
ili da je treba brisati, traže se pismena zapažanja od podnosioca
prijave i od tužene Strane nakon čega Dom razmatra predmet
i donosi odluku. Pored pismenog postupka, Dom može odlučiti
da zakaže javnu raspravu kako bi strane iznijele usmene argumente,
a svjedoci i vještaci predočili dokaze. Dom takođe može zatražiti
pismene ili usmene podneske amicus curriae. Ukoliko Dom ustanovi
povredu, on u svojoj odluci o meritumu izdaje naredbu u kojoj
naznačava mjere koje tužena Strana mora poduzeti kako bi ispravila
kršenje, uključujući naredbe da se sa određenim djelovanjem
prestane ili da se od njega uzdrži ili davanje novčane naknade.
U bilo kojoj fazi postupka Dom može narediti i privremene
mjere ili pokušati da omogući prijateljsko rješenje zasnovano
na poštivanju ljudskih prava. Odluke Doma su konačne i obavezujuće
i tužene Strane ih moraju u potpunosti izvršiti. Odluke Doma
se prosljeđuju Uredu Visokog predstavnika (OHR-u) i Organizaciji
za sigurnost i saradnju u Evropi (OSCE-u) radi nadgledanja
njihovog sprovođenja.
|