Predmet br.:
CH/99/2425, CH/99/2426, CH/99/2427, CH/99/2428, CH/99/2429,
CH/99/2430, CH/99/2431, CH/99/2433, CH/99/2434 i CH/99/2435
Podnosilac prijave: Nedjeljko UBOVIC, Ilija UBOVIC,
Mladjen UBOVIC, Radovan HAJDER, Mihajlo TRAVAR, Pero KRCMAR,
Stoja JUZBASIC, Nikola (Riste) HAJDER, Pane SAVIJA i Zdravko
RADICIC
Tuzena Strana: Federacija Bosne i Hercegovine
Drugi naziv: "Glamoc predmeti"
Datum urucenja: 7. septembar 2001. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Cinjenicno
stanje
Predmeti se ticu
pokusaja deset podnosilaca prijava, srpske nacionalnosti,
koji su raseljeni 1995. godine, da se vrate u posjed svoje
privatne imovine koja se sastoji od poljoprivrednog zemljista
i gradjevina u Opcini Glamoc u Federaciji. Imovina o kojoj
je rijec nalazi se u okviru Sredista za borbenu obuku koje
koristi Vojska Federacije. Oblast sjeverno od Glamoca, gdje
podnosioci prijava posjeduju imovinu, predvidjena je za izgradnju
Sredista za borbenu obuku Vojske Federacije u maju 1998. godine.
U oktobru 1998.
godine, Vlada Federacije je usvojila rjesenje kojim se dozvoljava
Federalnom ministarstvu odbrane da stupi u posjed imovine
prije donosenja pravosnaznog rjesenja o eksproprijaciji. Prije
toga, u toku 1997. godine, Federacija je zapocela izgradnju
na tzv. "tenkovskom strelistu" u juznom dijelu Sredista
za borbenu obuku. Od 9. jula 1998. godine do 22. augusta 1998.
godine odrzane su dvije vojne vjezbe bez visoko eksplozivne
municije. Treca, tzv. "laserska vjezba" odrzana
je u septembru 2000. godine. Svih deset podnosilaca prijava
su vlasnici imovine u sirem podrucju Sredista za borbenu odluku
dok su pet podnosilaca prijava vlasnici ili suvlasnici imovine
u okviru "tenkovskog strelista".
Prihvatljivost
Nalazeci da ni
jedan efikasan pravni lijek nije bio dostupan podnosiocima
prava koji bi im mogao pruziti naknadu za navodne povrede
i da su prijave, zbog toga sto je projekat Sredista za borbenu
obuku napravljen za potrebe Vojske Federacije, ispravno upucene
protiv Federacije, Dom je prijave proglasio prihvatljivim.
Meritum
Clan 1 Protokola
br. 1 uz Konvenciju
Sto se tice pet
podnosilaca prijava, koji su vlasnici ili suvlasnici imovine
u okviru "tenkovskog strelista", Dom je ustanovio
da je uplitanje Federacije u njihovu imovinu bilo "lisavanje
imovine" u smislu clana 1 Protokola br. 1 iako su podnosioci
prijava i dalje samo formalno bili vlasnici imovine. Kako
podnosioci prijava nisu bili u mogucnosti da uzivaju svoju
imovinu na nacin na koji oni to zele, tuzena Strana je de
facto preuzela posjed terena na kome se nalazi tenskovsko
streliste. Ovo oduzimanje nije bilo opravdano jer postupak
eksproprijacije, koji je pokrenula tuzena Strana, nije izvrsen
u skladu sa odgovarajucim zakonom. Time je doslo do povrede
druge recenice stava 1 clana 1 Protokola br. 1.
Sto se tice deset
podnosilaca prijava, koji su vlasnici imovine u sirem podrucju
Sredista za borbenu obuku, iako oni formalno nisu bili liseni
imovine ni u jednom momentu, Dom je ustanovio da postupci
Federacije predstavljaju uplitanje u prava podnosilaca prijava
na mirno uzivanje imovine koje nije bilo u skladu sa zakonom.
Time je doslo do povrede prve recenice stava 1 clana 1 Protokola
br. 1.
Clan 8 Konvencije
Sto se tice podnosilaca
prijava koji nisu imali stalno boraviste na teritoriji Sredista
za borbenu obuku, Dom je ustanovio da njihova imovina nije
predstavljala "dom" te clan 8 nije povrijedjen.
Sto se tice podnosilaca
prijava koji su zivjeli u "tenkovskom strelistu",
Dom je ustanovio da je njihova imovina bila njihov "dom"
u smislu clana 8. Posto je doslo do uplitanja tuzene Strane
u prava podnosilaca prijava na postivanje njihovih domova
i posto ona nije postupila u skladu sa zakonom, doslo je do
povrede clana 8.
Sto se tice podnosilaca
prijava koji su zivjeli na sirem podrucju poligona, Dom je
ustanovio da su oni koristili svoje kuce kao svoje domove
do momenta kada su zbog rata bili prisiljeni da odu 1995.
godine. Dok je njihova namjera bila da se vrate u svoje domove
kada povratak bude bezbjedan, prakticni efekat postupaka Federacije
je bio da se podnosioci prijava ostave u stanju pravne nesigurnosti
u vezi sa buducnoscu ovih imanja. Postupci Federacije su predstavljali
uplitanje u pravo podnosilaca prijava na postivanje doma koje
nije bilo u skladu sa zakonom. Time je doslo do povrede clana
8.
Clan 2 Protokola br. 4 uz Konvenciju
U svjetlu svojih
nalaza da je doslo do povrede clana 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju,
kao i u svjetlu nalaza po pitanju clana 8 Konvencije, Dom
ne smatra da je neophodno posebno ispitivati predmet po clanu
2 Protokola br. 4 uz Konvenciju kojim je zagarantovano pravo
na slobodu kretanja.
Diskriminacija
Dom je ustanovio
da su svi podnosioci prijava srpske nacionalnosti i da je
podrucje Glamoca, prije rata, bilo naseljeno uglavnom stanovnistvom
srpske nacionalnosti. S druge strane, ovaj teren je tuzenoj
Strani kao pogodan poligon za vojnu obuku naznacio SFOR, a
Jugoslovenska narodna armija je cak i prije rata izvodila
vojne vjezbe u podrucju Glamoca. Zbog toga, Dom nije mogao
ustanoviti da je izbor terena za vojni poligon bio povezan
sa etnickim porijeklom podnosilaca prijava. Dom je ustanovio
da propust tuzene Strane da ispuni svoje obaveze prema zakonu
nije doveo do drugacijeg postupanja prema podnosiocima prijava
i, prema tome, nije se mogla utvrditi bilo kakva diskriminacija
podnosilaca prijava na osnovu njihovog nacionalnog porijekla.
Clan 6 Konvencije
Dom je ustanovio,
kao sto predmet prije svega postavlja pitanja prema clanu
1 Protokola br. 1 i u svjetlu nalaza prema tom clanu i u vezi
sa clanom 8, da nije neophodno da ispita predmet po clanu
6 kojim je zagarantovano pravo na pravicnu i javnu raspravu.
Clan 9 Konvencije
Dom je ustanovio,
s obzirom da je u svakom trenutku, osim u vrijeme odrzavanja
vojnih vjezbi, bilo moguce uci u teren Sredista za borbenu
obuku i posjetiti crkve i groblja u tom kraju, koja su zasticena
nasipima, i s obzirom na nalaz prema clanu 1 Protokola br.
1 i po pitanju clana 2 Protokola br. 4, da nije neophodno
razmatrati predmet posebno prema clanu 9, kojim je zagarantovana
sloboda vjeroispovjesti.
Pravni lijekovi
Dom je naredio
Federaciji da odluci da li ce nastaviti sa postupkom eksproprijacije
u vezi sa imovinom svakog pojedinog podnosioca prijave u skladu
sa relevantnim zakonom ili da odustane od planirane eksproprijacije,
vracajuci imovinu podnosiocima prijava i dosudjujuci im kompenzaciju
za svu stetu koja je proizasla iz njenih postupaka koja je
dovela do povreda prava podnosilaca prijava; a u svakom slucaju,
da preduzme korake kako bi ispravila posljedice svoje odluke
i obezbjedila sredstva neophodna za kompenzaciju podnosilaca
prijava.
Dom je Federaciji
naredio i da svakom od deset podnosilaca prijava plati iznos
od 5.000 KM na ime kompenzacije za nematerijalnu stetu; i
da podnosiocima prijava Nikoli (Riste) Hajder, Zdravku Radicicu
i Panetu Saviji isplati 300-400 KM na ime kompenzacije za
putne troskove kako bi mogli prisustvovati raspravama Doma.
Odluka usvojena
3. septembra 2001. godine
Odluka urucena 7. septembra 2001. godine
|