Predmet
br.: CH/98/1309, CH/98/1312, CH/98/1314, CH/98/1318, CH/98/1319,
CH/98/1321, CH/98/1322, CH/98/1323 i CH/98/1326
Podnosilac prijave: Almasa KAJTAZ, Dobrila BIJEDIC,
Azira SIVCEVIC, Altijana MESIC, Rasema BEGIC, Elvedin DEVIC,
Radenka CVIJETIC, Jasna SLJIVO i Dzenana SEHOVIC
Tuzena Strana: Bosna i Hercegovina
Datum urucenja: 7. septembar 2001. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI I MERITUMU
Cinjenicno
stanje
Podnosioci prijava,
koji su razlicitih nacionalnosti, bili su radnici u Ministarstvu
pravde i opce uprave bivse Republike Bosne i Hercegovine.
U decembru 1997. godine uspostavljeno je novo Ministarstvo
za civilne poslove i komunikacije (u daljem tekstu Ministarstvo)
a podnosioci prijava nisu zvanicno rasporedjeni na bilo koje
radno mjesto u tom novom Ministarstvu. Podnosioci prijava
navode da su nakon uspostavljanja Ministarstva nastavili da
rade u novom Ministarstvu na istim radnim mjestima do razlicitih
datuma pocetkom 1999. godine. Dana 8. septembra 1998. godine
saznali su da su dobili status "nerasporedjenih"
radnika i da su kao rezultat toga dobili nize plate od drugih
zaposlenih te da su prestali dobijati naknade pocevsi od juna
1998. godine ili pribliznog datuma. Prestali su primati bilo
kakvu naknadu 31. decembra 1998. godine. Stvarno su prestali
raditi negdje izmedju januara i marta 1999. godine. Nikad nisu
dobili rjesenja o prestanku radnog odnosa ili o odredjivanju
njihovog statusa kao nerasporedjenih radnika. U novembru 1998.
godine podnosioci prijava, osim jednog, pokrenuli su parnicni
postupak pred Opcinskim sudom I u Sarajevu, ali nikakva odluka
nije jos donesena.
Prihvatljivost
Dok su svi osim
jednog podnosioca prijave podnijeli tuzbe pred Opcinskim sudom
I u Sarajevu, tuzena Strana nije vjerovala da Opcinski sud
ima nadleznost i nije se branila u tim sudskim postupcima.
Tako tuzena Strana nije mogla tvrditi da je pravni lijek "efikasan".
Uz to, posto podnosioci prijava nisu imali potrebna rjesenja
na osnovu kojih bi osporili zakonitost odluke kojom prakticno
prestaje njihovo zaposlenje i posto nije postojao drzavni
sud a posto nije imenovan drzavni tuzilac za zastupanje Bosne
i Hercegovine pred sudovima Federacije, nije postojao efikasan
pravni lijek za navodne povrede na koje su se podnosioci prijava
zalili. Tako se od podnosilaca prijava nije moglo traziti
da iscrpe bilo koji dalji domaci pravni lijek, i Dom je prijave
proglasio prihvatljivim u cjelini.
Meritum
Clan 6 Konvencije
Dom je zakljucio
da to sto se Opcinski sud konacno proglasio kompetentnim ili
ne da saslusa ove predmete, ukupan pravni sistem za rjesavanje
ovih zahtijeva nije dovoljno koherentan ili jasan. Podnosioci
prijava nisu imali sud pred kojim bi se njihovi zahtjevi saslusali.
Mogucnost da se podnese zahtjev, i da zatim po tom zahtjevu
ne bude odluceno, ne ispunjava zahtjeve clana 6(1). Prema
tome Bosna i Hercegovina je povrjedila pravo podnosilaca prijava
na praktican, efikasan pristup sudu.
Clan 13 Konvencije
U svjetlu njegove
odluke koja se tice clana 6, Dom je smatrao da ne mora ispitati
predmet po clanu 13, koji garantuje pravo na efikasan pravni
lijek pred domacim organima vlasti.
Diskriminacija
Dom je razmatrao
navod podnosilaca prijava o diskriminaciji u vezi sa clanom
25(c) Medjunarodnog ugovora o gradjanskim i politickim pravima,
koji garantuje pristup "javnoj sluzbi" bez diskriminacije.
Dom je nasao da je postojalo drugacije ponasanje prema svim
podnosiocaima prijava zasnovano na nacionalnom porijeklu sa
ciljem unapredjenja povjerenja javnosti u administraciju Vlade
Bosne i Hercegovine u posljedicama rata kroz princip "jednake
zastupljenosti".
Dok drugacije
ponasanje koje proistice iz pokusaja da se ostvari pravedna
zastupljenost moze sluziti legitimnom cilju, da bi taj cilj
bio postignut na zakonit nacin proces mora biti transparentan,
pravican i objektivan. Nisu dati jasni razlozi zasto bas ovi
podnosioci prijava nisu zaposleni. Dalji dokaz nejasnog i
neodgovarajuceg postupka izbora je utvrdjen u vezi sa podnosiocima
koji su iz mjesovitih brakova ili su u mjesovitim brakovima,
ili u vezi sa podnosiocem prijave srpske nacionalnosti koji
zivi u Federaciji. Posto Dom nije mogao utvrditi da su sredstva
koja su upotrijebljena bila proporcionalna zeljenom cilju,
smatrao je da su podnosioci prijava diskriminisani po osnovu
nacionalnog i etnickog porijekla u uzivanju prava na pristup
javnoj sluzbi, cime je Bosna i Hercegovina prekrsila svoje
obaveze po Dejtonskom mirovnom sporazumu.
Pravni lijekovi
Dom je naredio
Bosni i Hercegovini da podnosiocima prijava isplati razlicite
iznose na ime kompenzacije za izgubljenu zaradu, beneficije
i moralnu stetu.
Odluka usvojena 4. septembra 2001.
Odluka urucena 7. septembra 2001.
ODLUKA O ZAHTJEVU ZA PREISPITIVANJE
Odluka o zahtjevu za preisptivanje nije donesena do 31. decembra
2001. godine.
|