Predmet
br.: CH/00/5480
Podnosilac prijave: Aziz DAUTBEGOVIC i 51 drugi mjestanin
sela Duge
Tuzena Strana: Federacija Bosne i Hercegovine
Datum urucenja: 6. juli 2001. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI
I MERITUMU
Cinjenicno
stanje
Podnosioci prijave,
koji su bosnjackog porijekla, su mjestani sela Duge u Opcini
Prozor-Rama, u Federaciji Bosne i Hercegovine. Selo se nalazi
kod Vrela Krupic na obalama rijeke Buk koja se ulijeva u rijeku
Duscicu, formirajuci usput dva vodopada. Selo je dobilo ime
po dugama koje se cesto pojavljuju na nebu iznad vodopada,
a ovaj je predio poznat zbog svoje izuzetne prirodne ljepote.
Podnosioci prijave smatraju rijeku i vodopade integralnim
dijelom svojih zivota. Oni su poljoprivrednici u ruralnom
podrucju koji se izdrzavaju poljoprivrednom proizvodnjom koja
zavisi od rijeke.
Predmet se tice
navodne prijetnje podnosiocima prijave od neposredne stete
koja moze biti nanijeta njihovim domovima, prihodima i dobrobiti
zbog planirane izgradnje hidroelektrane kod njihovog sela
i unutar zasticenog lokaliteta prirodnog naslijedja. Ovu izgradnju
odobrila je Opcina Prozor-Rama, a investitori projekta elektrane,
uz ostale saglasnosti, pribavili su i uvjerenje o uvjetima
uredjenja prostora izdato 13. maja 1996. i gradjevinsku dozvolu
izdatu 14. maja 1996. godine.
Podnosioci prijave
su tvrdili da ce, ukoliko se nastavi sa planiranom izgradnjom
elektrane, biti prekrsena njihova prava zasticena clanovima
8, 6 i 13 Konvencije, te clanom 1 Potokola br. 1 uz Konvenciju.
Podnosioci prijave su dalje naveli da su izlozeni diskriminaciji
na osnovu svoga etnickog porijekla u uzivanju ovih prava.
Dana 4. septembra 2000. godine, Dom je naredio tuzenoj Strani,
kao privremenu mjeru, da preduzme sve neophodne mjere da se
osigura obustava gradjevinskih radova na planiranoj hidroelektrani
kod sela Duge. Dom je naknadno produzio naredbu za privremenu
mjeru dok ne usvoji konacnu odluku u predmetu ili naredi njeno
povlacenje.
Prihvatljivost
Posto je prvo
zapazio da je dozvola za koristenje zemljista za izgradnju
elektrane bila izdata nakon stupanja na snagu Dejtonskog mirovnog
sporazuma, Dom je ustanovio da prijava spada u njegovu nadleznost
ratione temporis. Dom je kao drugo ustanovio da se od podnosilaca
prijave nije moglo zahtijevati da koriste jos neke pravne
lijekove. Kao trece, zapazajuci da hidroelektrana nije izgradjena,
te da nisu potkrijepljani navodi da bi elektrana znacila uplitanje
u imovinu podnosilaca prijave, Dom je proglasio ocito neutemeljenim
tvrdnje podnosilaca prijave u vezi clana 1 Protokola br. 1.
Kao cetvrto, zapazajuci da podnosioci prijave nisu nikad trazili
da se njihova prava utvrde pred gradjanskim sudom, Dom je proglasio
neprihvatljivim njihove tvrdnje u vezi clana 6 zbog ocite
neutemeljenosti. Peto, zapazajuci da prima facie predmet ne
postoji protiv tuzene Strane u odnosu na diskriminaciju, Dom
je i navode podnosilaca prijave o diskriminaciji proglasio
neprihvatljivom zbog ocite neutemeljenosti. Konacno, Dom je
proglasio prihvatljivim preostale tvrdnje podnosilaca prijave.
Meritum
Clan 8 Konvencije
Dom je prvo razmatrao
je li bilo uplitanja u pravo podnosilaca prijave na postivanje
njihovog privatnog i porodicnog zivota i doma. Dom je ustanovio
da bi izgradnja hidroelektrane znacila uplitanje u zasticena
dobra prirodnog naslijedja kod sela Duge. S obzirom na relevantnu
praksu Evropskog suda za ljudska prava, Dom je ustanovio da
se moze tvrditi da podnosioci prijave imaju pravo prema clanu
8 na zastitu svoga tradicionalnoga nacina zivota kao poljoprivrednika
u ruralnoj zoni zasticenoj kao dobro prirodnog naslijedja.
Tako je Dom nasao da je to sto je tuzena Strana odobrila izgradnju
elektrane kod sela Duge na lokaciji, cime bi se direktno ugrozio
tradicionalan nacin zivota podnosilaca prijave, predstavljalo
uplitanje u njihova prava na privatan i porodicni zivot i
dom, koja su zasticena clanom 8.
Dom je zatim
ispitao da li je uplitanje tuzene Strane u zasticena prava
podnosilaca prijave bilo opravdano u skladu sa zahtjevima
iz clana 8(2). Dom je zapazio da su se u vrijeme uplitanja
na teritoriji Federacije primjenjivale dvije grupe zakona
u vezi zastite prirode i prostornog uredjenja: jedna grupa
koju su donijele vlasti bivse Republike Bosne i Hercegovine
i druga koju su donijele vlasti bivse "Hrvatske zajednice
Herceg-Bosna." Kada je analizirao je li uplitanje u prava
podnsilaca prijave bilo "u skladu sa zakonom", Dom
je pojedinacno razmotrio svaku od ove dvije grupe zakona.
Dom je ustanovio da su prema obje grupe zakona nadlezne vlasti
propustile pribaviti neophodnu saglasnost za zastitu prirode
od vladinog tijela odgovornog za pruzanje takve zastite, te
da su propustile da daju podnosiocima prijave priliku da ucestvuju
u upravnom postupku oko izdavanja saglasnoti i dozvola za
gradnju. Stoga uplitanje u zasticena prava podnosilaca prijave
nije bilo u skladu sa zakonom, pa je tuzena Strana povrijedila
prava podnosilaca prijave prema clanu 8.
Pravni lijekovi
Dom je naredio
Federaciji da, ukoliko budu neophodne dodatne mjere za zastitu
prava podnosilaca prijave u odnosu na dobra prirodnog naslijedja
kod sela Duge, sprijeci izgradnju zgrada i drugih objekata
na lokalitetu zasticenog dobra prirodnog naslijedja ukoliko
dozvola za takvu izgradnju ne bude odobrena u skladu sa zakonom.
Dom je takodje naredio Federaciji da isplati podnosiocima prijave
pausalan iznos od 2.000 KM kao punu kompenzaciju za troskove
postupka.
Odluka usvojena
2. jula 2001. godine
Odluka urucena 6. jula 2001. godine
|