Predmet br.:
CH/00/4116, CH/00/4117, CH/00/4077 i CH/00/4115
Podnosilac prijave: Bisera SPAHALIC, Mustafa SPAHALIC,
Avdo TOSKIC i Adil USANOVIC
Tuzena Strana: Bosna i Hercegovina i Republika Srpska
Datum urucenja: 7. septembar 2001. godine
ODLUKA O PRIHVATLJIVOSTI
I MERITUMU
Cinjenicno
stanje
Ovi predmeti
se ticu pokusaja podnosilaca prijava, raseljenih lica bosnjacke
nacionalnosti, da vrate u posjed svoju imovinu u Brckom. U
skladu sa Aneksom 2 Dejtonskog mirovnog sporazuma, pitanje
kontrole Brckog je ostavljeno otvoreno za kasniju medjunarodnu
arbitrazu. Aneks 2 dalje predvidja da ce ova oblast, u medjuvremenu
i ukoliko drugacije ne bude dogovoreno, i dalje biti pod upravom
kakva je bila u vrijeme potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Svi podnosioci prijava su pokusavali da vrate svoju imovinu
koja se nalazi u sjeveroistocnom dijelu Brcko Distrikta koji
je bio pod kontrolom Republike Srpske u vrijeme potpisivanja
Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Svi podnosioci
prijava su 1999. godine pokrenuli upravne postupke pred organima
Republike Srpske za vracanje svojih domova u posjed. U predmetima
tri podnosioca prijava nikakav odgovor nije primljen od organa
Republike Srpske; jedan od tih podnosilaca prijava je 2000.
godine vracen u posjed svog stana u Brcko Distriktu. Preostalog
podnosioca prijave Ministarstvo za izbjeglice i raseljena
lica Republike Srpske je vratilo u posjed njegovog stana 2000.
godine.
Arbitrazni tribunal,
uspostavljen po Dejtonskom mirovnom sporazumu, je 5. marta
1999. godine donio Konacnu odluku kojom se utvrdjuje da je
Brcko "samoupravni nezavisni Distrikt" koji ce biti
pod suverenitetom BiH. Statut Brckog, koji je bio instrument
implementacije Arbitrazne odluke, je usvojen 8. marta 2000.
godine. Memorandum o razumijevanju, u kome su sadrzane odgovornosti
novog Odsjeka za urbanizam Brcko Distrikta, je potpisan 19.
septembra 2000. godine izmedju entiteta. Sudstvo Brcko Distrikta
je uspostavljeno 1. aprila 2001. godine.
Prihvatljivost
Dom je prijave
proglasio prihvatljivim u dijelu u kome su upucene protiv
Bosne i Hercegovine u vezi sa navodima po clanu 8 i clanu
1 Protokola br. 1 nakon potpisivanja Memoranduma o razumijevanju
19. septembra 2000. godine i doticnim navodima po clanovima
6 i 13 nakon uspostave sudstva Brcko Distrikta 1. aprila 2001.
godine. Dom je prijave odbio kao neprihvatljive u dijelu u
kome su upucene protiv Bosne i Hercegovine u vezi sa clanom
8 i clanom 1 Protokola br. 1 prije 19. septembra 2000. godine
i u vezi sa clanovima 6 i 13 prije 1. aprila 2001. godine.
Dom je prijave
proglasio prihvatljivim u dijelu u kome su upucene protiv
Republike Srpske u vezi sa navodima po clanu 8 i clanu 1 Protokola
br. 1 prije potpisivanja Memoranduma o razumijevanju 19. septembra
2000. godine i u vezi sa navodima po clanovima 6 i 13. Dom
je odbio prijave kao neprihvatljive u dijelu u kome su upucene
protiv Republike Srpske u vezi sa clanom 8 i clanom 1 Protokola
br. 1 poslije 19. septembra 2000. godine.
Meritum
Clan 8 Konvencije
Sto se tice Republike
Srpske, Dom je utvrdio da je Republika Srpska bila zakonski
i prakticno odgovorna za rjesavanje stambenih pitanja do 19.
septembra 2000. godine. Dom je zapazio da su svi podnosioci
prijava morali napustiti svoje domove zbog ratnih dejstava,
da su svu imovinu zatim koristile trece osobe i da su pokusaji
podnosilaca prijava da povrate svoje domove u posjed putem
upravnim postupaka bili neuspjesni, osim postupka jednog podnosioca
prijave. Dom je, prema tome, ustanovio da podnosioci prijava
nisu bili u mogucnosti da povrate svoje domove u posjed zbog
propusta organa Republike Srpske da efikasno rijese njihove
zalbe. Prema tome, Republika Srpska je prekrsila pravo svih
podnosilaca prijava na postivanje njihovih domova zagarantovano
clanom 8 do 19. septembra 2000. godine kada je odgovornost
za stambena pitanja prenesena sa Republike Srpske na Brcko
Distrikt.
Sto se tice Bosne
i Hercegovine, s obzirom da je Brcko Distrikt pod direktnim
suverenitetom Bosne i Hercegovine, slijedi da je Bosna i Hercegovina
tuzena Strana pred Domom u vezi sa navodnim povredama ljudskih
prava u Brcko Distriktu. Sto se tice podnosioca prijave koji
je 2000. godine povratio svoj stan u posjed rjesenjem Ministarstva
za izbjeglice i raseljena lica Republike Srpske, uplitanje
u njegovo pravo na dom je prestalo prije vremena kada je Bosna
i Hercegovina izricito prihvatila odgovornost za zastitu ljudskih
prava osoba u Brcko Distriktu pa Dom, prema tome, nije nasao
uplitanje u njegovo pravo na dom koje se moze pripisati Bosni
i Hercegovini. Sto se tice podnosioca prijave koji je povratio
svoj dom u posjed rjesenjem Brcko Distrikta, Dom nije ustanovio
uplitanje u njegovo pravo na dom koje se moze pripisati Bosni
i Hercegovini. Sto se tice ostalih podnosilaca prijava, Dom
je ustanovio da je Bosna i Hercegovina propustila da rijesi
njihove zahtjeve za povrat u posjed u rokovima propisanim
zakonom pa je, prema tome, Bosna i Hercegovina prekrsila njihovo
pravo na postivanje doma zagarantovano clanom 8 poslije 19.
septembra 2000. godine.
Clan 1 Protokola
br. 1 uz Konvenciju
Sto se tice Republike
Srpske Dom je utvrdio, u kontekstu ispitivanja predmeta po
clanu 8 Konvencije, da je Republika Srpska povrijedila prava
podnosilaca prijava na mirno uzivanje posjeda, dok god je
bila nadlezna da razmatra ta pitanja, naime do 19. septembra
2000. godine.
Sto se tice Bosne
i Hercegovine, Dom je utvrdio da je propust organa da postupe
u skladu sa zakonima koji su vazili u vrijeme navodnih povreda
u predmetima dva podnosioca prijava, koji nisu bili u mogucnosti
da povrate svoje domove u posjed, predstavljao neopravdano
uplitanje u pravo podnosilaca prijava na mirno uzivanje posjeda
u periodu nakon 19. septembra 2000. godine. Dom nije ustanovio
da je u predmetima podnosilaca prijava, koji si bili u mogucosti
da povrate svoje domove u posjed, doslo do uplitanja koje
se moze pripisati Bosni i Hercegovini.
Clan 6 Konvencije
Dom je zapazio
da od 5. marta 1999. godine do uspostave sudstva Brcko Distrikta
u aprilu 2001. godine, nije bilo moguce da sud odluci o meritumu
tuzbi podnosilaca prijava u smislu clana 6. Pored toga, nejasnoca
oko nadleznosti sudova Republike Srpske je lisila podnosioce
prijave koherentnog sistema koji bi efikasno zastitio njihova
prava. Prema tome, Republika Srpska je povrijedila prava podnosilaca
prijava na efikasan pristup sudu. Zakljucivsi da su sudovi
Republike Srpske jos uvijek bili nadlezni za postupke koji
su jos uvijek u postupku pred njima, Dom je ustanovio da se
Bosna i Hercegovina ne moze smatrati odgovornom za bilo koju
povredu u vezi sa clanom 6.
Clan 13 Konvencije
S obzirom na
svoju odluku u vezi sa clanom 6, Dom je zakljucio da nije
potrebno da ispita predmete po clanu 13, kojim je zagarantovano
pravo na efikasan pravni lijek pred domacim organima.
Pravni lijekovi
Dom je naredio
Bosni i Hercegovini da omoguci podnosiocima prijava, koji
to jos nisu ucinili, da vrate svoju imovinu u posjed bez daljeg
odlaganja i da im isplati odredjeni iznos na ime kompenzacije
za nemogucnost koristenja njihovih domova. Dom je naredio
Republici Srpskoj da svakom od cetiri podnosioca prijave isplati
odredjeni iznos na ime kompenzacije za dusevne patnje i nemogucnost
koristenja njihovih domova.
Odluka usvojena
4. septembra 2001. godine
Odluka urucena 7. septembra 2001. godine
|