Aneks 6 općeg okvirnog
mirovnog sporazuma
Članovi Doma
za ljudska prava
Datumi
zasjedanja Doma
Pravila procedure
Doma za ljudska prava
Mjesečni statistički pregledi
Statistički grafikoni
Saopštenja za štampu
Godišnji izvještaj
Pretražite odluke Doma

  Aneksi
                 
 

u predmetu

MILOVAN POROPAT, SENIJA POROPAT, MURADIFA ŠEREMET I MUHAMED HRELJA protiv BOSNE I HERZEGOVINE I FEDERACIJE BOSNE i HERCEGOVINE
(Predmeti br. CH/97/48, 52, 105 i 108)

ČINJENIČNO STANJE

Podnosioci prijava su državljani Bosne i Hercegovine. Prije raspada Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije oni su uložili strane devize u komercijalne banke u toj zemlji. Zbog sve većeg nedostatka takve valute i drugih ekonomskih problema, podizanje novca sa tih "starih" deviznih štednih računa progresivno je ograničavano zakonodavstvom usvojenim u toku 1980-tih i početkom 1990-tih. Prije, u toku i nakon rata u Bosni i Hercegovine podnosioci prijava nisu bili u mogućnosti da podižu novac sa svojih računa. Pokrenuli su sudske postupke u toj stvari ali njihove tužbe su bile daleko od toga da budu uspješne i postupci su još uvijek u toku.

Prema usvojenom zakonodavstvu Federacije Bosne i Hercegovine u 1997. i 1998. godini, a posebno Zakonu o utvrđivanju i realizaciji potraživanja građana u procesu privatizacije, potraživanja koja se zasnivaju na računima stare devizne štednje trebaju se riješiti u procesu privatizacije imovine u društvenom vlasništvu. Kao i potraživanja penzionera, vojnika i radnika u preduzećima koja su bila ranije u društvenom vlasništvu, odgovarajući iznos štednje se prenosi na "jedinstveni račun građanina" koji vodi Federalni zavod za platni promet. Umjesto plaćanja neisplaćenih penzija, plata i štednje, Zavod izdaje "certifikate" u odgovarajućim iznosima. Prema relevantnim pravnim odredbama, ovi certifikati se mogu koristiti u procesu privatizacije za kupovinu stanova, općinskih poslovnih prostora i dionica i sredstava preduzeća.

Ni jedan od podnosilaca prijava do sada nije učestvovao u procesu privatizacije. Umjesto toga, oni žele da im se izvrše isplate u gotovini sa njihovih računa. Navodno, korištenje certifikata u procesu privatizacije za njih nije rješenje jer već posjeduju vlastite privatne kuće, a ne mogu koristiti sredstva koja su na raspolaganju u procesu privatizacije ili nemaju odgovarajući dio u gotovini koji je potreban za kupovinu takvih sredstava. Podnosioci prijava tvrde da će možda biti primorani da prodaju svoje certifikate na crnom tržištu gdje su, prema oglasima u dnevnim novinama iz februara 2000. godine, takvi certifikati nuđeni na prodaju za oko 5% od njihove nominalne vrijednosti.

Dom je održao javne rasprave u ovim predmetima 9. marta i 7. decembra 1999. godine. Saslušano je nekoliko vještaka i svjedoka. Pored toga, Ombudsmani Federacije Bosne i Hercegovine i Ured Visokog predstavnika dali su podneske u svojstvu amici curiae.

Podnosioci prijava se žale da su povrijeđeni njihovo pravo na mirno uživanje njihove imovine, kao što je zagarantovano članom 1 Protokola br. 1 Evropske konvencije o ljudskim pravima, i njihovo pravo na pravičnu raspravu u razumnom roku pred nezavisnim i nepristrasnim sudom, kao što je zagarantovano člano 6 Konvencije.

NALAZI DOMA

Član 1 Protokola br. 1 uz Evropsku konvenciju o ljudskim pravima
Pošto je proglasio prijave prihvatljivima, Dom je našao da su Bosna i Hercegovina i Federacija Bosne i Hercegovine prekršile prava podnosilaca prijava po članu 1 Protokola br. 1 uz Konvenciju. Dom je smatrao da je, s tim u vezi, Bosna i Hercegovina propustila da preduzme odgovarajuću radnju u pogledu stare devizne štednje kojom bi se osigurala prava podnosilaca prijava i da je Federacija preduzela mjeru u vezi sa tom štednjom kojom stavlja pojedinačni i ogroman teret na podnosioce prijava. U svjetlu ovih nalaza, Dom je odlučio da je neophodno ispitati žalbene navode podnosilaca prijava po članu 6 Konvencije.

PRAVNI LIJEKOVI

Dom je naredio Federaciji Bosne i Hercegovine da izmijeni i dopuni program privatizacije tako da uspostavi pravičnu ravnotežu između općeg interesa i zaštite prava na imovinu podnosilaca prijava kao imalaca starih deviznih računa. Nije naredio nikakav pravni lijek Bosni i Hercegovini u vezi sa povredom imovinskih prava podnosilaca prijava. Objema tuženim Stranama je, međutim, naređeno da isplate kompenzaciju podnosiocima prijava na ime troškova postupka.

Gđa Picard je priložila mišljenje o djelimičnom neslaganju uz odluku; gospoda Grasso i Masenko-Mavi su priložili mišljenje o djelimičnom neslaganju; gosp. Rauschning je priložio mišljenje o djelimičnom neslaganju; gospoda Möller, Balić, Juka, Masenko-Mavi i Tadić su priložili mišljenje o djelimičnom neslaganju o pravnim lijekovima; gospoda Pajić i Popović su priložili mišljenje o djelimičnom neslaganju; i gosp. Grotrian je priložio mišljenje o djelimičnom neslaganju.

Odluka je uručena 9. juna 2000. godine.